cejasmatte

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2011

Älgjakt och annat!

Av Malin - 19 oktober 2011 13:28

Det var ett tag sedan! Sist jag skrev hade det slaktats lamm här, och sedan har jag inte varit lika flitig med uppdateringarna pga tidsbrist.



 Årets älgjakt drog igång här d 15/10, med 27 (!) deltagare första dagen (skyttar + drevfolk). Nedan publiceras lite bilder från jakten, så om någon skulle besöka bloggen men inte vill se bilder från jakt så har jag varnat er nu! :)




Under jaktens tre första dagar (lördag - söndag - måndag) var vädret alldeles strålande - vackrare än så blir det knappt såhär års även om vi saknar de rikigt starka röda höstfärgerna här i år pga uteblivna frostnätter.., - men vi drog oss till minnes att höstvädret var likaledes strålande förra året då vi på måndagen, precis som i år, satt här ute och åt lunch. Så fort ett år går!




Jag måste gratulera skytten, Eva, till kvigan som sköts på första jaktdagen, se bilder.




Andra dagen hände inget, men just då jag skulle servera lunch på måndagen, tredje jaktdagen, och var ute för att lägga på ytterligare ved i vedkorgen så hörde jag inte mindre än fem skott, och tänkte att "Jäklar, nu blir det inte mat på ett bra tag!!!"... och mycket riktigt, det blev det inte heller, eftersom en tjur då föll en bit hemifrån. De fem skotten satt dock inte i älgen, och ej heller var det samma skytt som avlossade alla fem, om någon nu skulle undra. Det var två passkyttar som såg samma älg och... -- därav de fem skotten.


Såvitt jag vet, och känner till, ska man gratulera skytten John-Allan till den fällda tjuren, de båda skyttarna till trots. I annat fall lovar jag att revidera denna uppgift och gratulera även skytt nr 2!!! :)



Nu var det ju tyvärr som sådant, att just då stod min chili con carne, tillagad på hemmaslaktat Linderödssvin på värmning, och riset var kokat och baguetterna värmda, så jag blev ju inte helt glad när jag insåg att det skulle dröja en god stund innan laget kom hit! Nåja, man får ta med allting i beräkningen när det handlar om jakt! :) Allting kan hända och det gör det oftast också! Man är väl egentligen glad om djuret ligger där det ska och allt har gått väl, så man slipper eftersök på ett skadskjutet djur, då är ingen glad det kan jag lova! Ingen jägare vill skadskjuta!




Och om man sedan får käka chili con carne och ris med smått bränd smak, det får man tåla som jägare! ;) De två skjutna djuren hänger nu tills på fredag då de ska styckas; `cejashusse` Ola tyckte att jag skulle anmäla mig men eftersom de redan var så många personer så finns det nog ingen anledning att trängas ytterligare i slaktboden.


Såklart hade det varit lite roligt, men jag får vänta och se om det skjuts något ytterligare djur, då tänker jag ställa mig och knivarna till förfogande. Jag börjar inte med några jaktbilder, utan med några goa´ bilder på vår galt Egon i stora hagen där han och polarna bökar efter ekollon och annat gott dagarna i ända!!! :)




 



   


 


 


    



En välmående Linderödsgalt; Ängsholms Egon!



Så följer lite bilder från jakten:




   


Ovanstående bilder ej tagna vid älgjakten, utan vid en trevlig rådjursjakt grannar emellan! :)



 

   


Första djuret fällt, en kviga - och grattis till Eva!


 



Kortet taget där djuret låg, tror jag.


   




 



Den fällda kvigan


   


Djuret lastas på släpet för transport till slaktboden.


   


Välbehövlig fikapaus!


   




   




   


Borden iordningställda för hungriga jägare! Detta är här hemma hos oss, om någon undrar!



   



Jägarna på plats!


   





   


Fikar de hela dagarna..; jagar de någonting alls... --  eller hur ligger det egentligen till..!!? Hmmm.... ;-D



På återseende! /cejasmatte



PS: Glömde helt bort att skriva att vi, på två separata fiskerundor härom veckan, drog upp totalt 5 gäddor. Inte så illa och kul att de hugger - MEN... vikterna talar vi tyst om ;-), och likaså det faktum att vi satte tillbaka tre utav de fem (då förstår ni ungefär vad de vägde)! ;)


De två vi faktiskt behöll visade sig vara 1) skadad av krokarna och då sätter vi ej tillbaka, 2) helt duglig matgädda, som dessutom visade sig vara riktigt, riktigt smaskig när vi åt upp den! Jag är annars ytterst missnöjd med fisketillfällena nu, det tycks mest krocka med jakten, och det gillar jag inte - jag är en fiskegalning enligt `cejashusse`...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Skapa flashcards