cejasmatte

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2011

Att äta, eller inte äta... GÄDDA!

Av Malin - 24 oktober 2011 12:56

...det är frågan!



Det verkar som att antingen tycker man om att äta gädda, eller också inte. Själv har jag onekligen märkt att tongångarna kan gå höga när ämnet kommer på tal, och de olika lägren är (verkligen!) FÖR eller EMOT!!! :)


Jag vet att jag är aningen partisk i målet eftersom jag älskar att äta fisk av alla de sorter, men jag vill ändå slå ett slag för gäddan som en väldigt användbar och god matfisk, och därför måste jag ge er ett "recept" (tips?) som - kanske framförallt - kan tilltala den något yngre generationen...?! ;-)




Gädda MÅSTE inte alltid tillagas med enbart lite lök, en äggula och ansjovis. Fast själv tycker jag givetvis att gädda är god även på det viset. :-) Beroende på fiskens storlek kan receptet variera något, likaså på smak och tycke vad ingredienserna gäller, men here goes anyway...:



  • lämpligt antal gädd"filéer" (glöm inte att skära bort bröstbenen med en bra flexkniv, men låt för all del övriga ben vara kvar; är gäddan stor är benen ändå enkla att se och plocka bort sedan, och är gäddan liten går alldeles för mycket bort av köttet om man ska bena ur helt före tillagning). Är man inte riktigt säker på om man gillar det här med att äta gädda, så är ett tips att FLÅ fisken/filéerna vilket tar bort en hel del av fiskens typiska smak - för egen del är detta inget som jag strävar efter, men i vissa fall flår jag faktiskt ändå. Det kan vara lite trixigt innan man är van, dock och ju bättre kniv, desto bättre blir resultatet!).
  • 1 påse färdig Teriyaki-marinad (räcker till 600 g), finns i de flesta livsmedelsbutiker
  • chili, av önskvärd styrka och mängd, gärna både röd och grön
  • paprika, gärna olikfärgade vitlök, också av önskvärd mängd
  • shalottenlök
  • fond; i mitt tycke passar fonden ´Stekt lök´ mycket bra
  • matlagningsgrädde
  • smör (eller margarin)
  • citron, rivet citronskal + saft eller byt ut mot lime

Låt gäddfiléerna ligga i marinaden minst över dagen, i mitt eget fall (som oftast tar fram dessa ur frysen), låter jag dem tina upp i marinaden, och då kan det totalt handla om ett och ett halvt dygn, men det är en smaksak.


Bryn gäddfiléerna i matfettet på båda sidorna och lägg över i en ugnsfast form.


Blanda fonden med vatten, glöm inte röra om.


 Finhacka lök, chili, paprika och vitlök, och bryn i matfett. Blanda i en del av detta (ca hälften) i fond-/vattenblandningen, och häll runt fisken - det ska INTE täcka filéerna utan mest bara "vila" bottnen på ugnsformen till att börja med.



Spara resten av den brynta löken/chilin/paprikan. Klicka eventuellt lite smör/margarin ovanpå fisken och sätt in i ugnen. Lämpligtvis i 175 - 200 grader, men värme och likaså tillagningstid varierar självklart beroende på filéernas tjocklek!


Blanda samman resten av fonden/chili/paprika/lökblandningen med matlagningsgrädde och ös detta runt samt på fisken med jämna mellanrum.


 Mot slutet av tillagningstiden, kanske ca 5 minuter före färdig, ta ut fisken och riv citron- eller limeskal över fisken, sätt in igen och grädda klart.



 Innan servering, pressa över lite saft från citron eller lime, salta o peppra efter egen smak, och sedan är det bara att hugga in!



Serveras med vad man själv tycker bäst om; själv serverar jag ibland med kokt potatis och hollandaisesås, ibland med ris och en kallrörd chilisås baserad på creme fraiche. Vill man vara riktigt bekväm vad gäller just kall sås, kan man självklart köpa smaksatt creme fraiche och servera till.



Givetvis ska man ha något grönt till också, varför inte lite hastigt smörstekt, färsk sparris, samt ruccola och körsbärstomater, vid sidan. Det passar perfekt.

OM man gillar det, kan man byta ut matlagningsgrädden mot kokosmjölk samt tillsätta lite wasabi i blandingen, om man vill ha den där extra asiatiska touchen. Helt klart annorlunda och gott!!!



Jag vill absolut poängtera att jag är ingen kock eller matlagningsexpert MEN jag gillar att experimentera med mat och matlagning, och provar gärna nya varianter och testar lite gränser ibland. Själv gillar jag kryddstark mat, men det är ju upp till var och en, och det går alltid att krydda upp extra på sin egen tallrik - då kan alla äta, känslig eller inte!!! :)



Nästa gång tänkte jag publicera ett recept, som är en variant på "medelhavsmat i min egen tappning" och det är en variant som (med små variationer) funkar på såväl - hör och häpna - kyckling, kanin som fisk! Om någon undrar mer, skicka mig ett mail, annars önskar jag: Lycka till med matlagingen!



På återseende! /cejasmatte

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Skapa flashcards