cejasmatte

Direktlänk till inlägg 17 december 2011

Fler förfrågningar ang vakteläggen!

Av Malin - 17 december 2011 20:28


Fick lite nya förfrågningar angående vakteläggen, och den här gången gäller det hur man gör ifall man vill använda dessa som prydnader:


Mitt svar på detta har väl egentligen två alternativ, jag börjar med det kanske "säkraste" (?) först: koka äggen, och använd de sedan som prydnader. Skulle olyckan vara framme och ett ägg hamna i golvet eller på annat sätt skadas, så slipper man ägginnehåll som far ut på ställen där man troligtvis inte alls vill ha det!!! :-)


Det andra alternativet är: låt de vara som de är och använd de som prydnader i okokt skick. Visst, man kan givetvis riskera att de går sönder och innehållet åker ut, men å andra sidan har jag upplevt att vitan och gulan i ägget (som för övrigt är en väldigt liten mängd i så pass små ägg!) helt enkelt torkar ut inuti ägget om det förvaras någon tid i rumstemperatur.


Själv håller jag alltså inte på med urblåsning av vaktelägg, såsom jag t.ex gör med hönsägg till påsk, pga att jag upplever vaklarnas ägg som alltför sköra och "pilliga" för att hålla på med detta. Dessutom, om äggen är hela och oskadade, märks ingen lukt som helst från ägget om man använder det i prydnadssyfte.





Nu över till lite gott.....




Goda julkakor!

 

Jag har redan bakat dessa till jul (fast jag tycker nog att förrådet i frysen har minskat en aning, hmm...) och kan inte låta bli att dela med mig av receptet:


"Flarn och Drömmar, med havre och kokos"

Grundrecept:

  • 6 dl havregryn
  • 200 g smör el margarin
  • 2 1/2 dl riven kokos
  • 3 dl socker
  • 2 ägg
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk vetemjöl

Lägg havregrynen i en skål. Smält matfettet och häll över grynen. Tillsätt kokos, socker, ägg, bakpulver och vetemjöl. Rör ihop alltsammans. Fördela nu smeten i två skålar.

 

Flarn:

Klicka ut smeten GLEST på smorda plåtar (alt bakplåtspapper). Grädda i 175 - 200 grader i ca 5 min, tills flarnen har en svagt gul ton. Lossa dem från plåten och låt kallna på plant underlag. Pensla gärna smält choklad på undersidan!



Drömmar:

Blanda i 3/4 dl vetemjöl och 1/2 dl riven kokos i den här halvan av smeten. Låt smeten vila en stund ifall den verkar lös. Forma till en rulle, och dela i bitar, som du trillar till kulor som läggs på plåten. Grädda i 175 - 200 grader, knappt 15 minuter.

Enkelt och gott, av en grundsmet som man varierar till två sorter. Värt att prova till julens "kaksortiment" tycker jag!!! :-)

 

 

 

 

 

Blåbärscupcakes

 

Suveränt gott, kanske till nyår?!

Detta smarriga recept på cupcakes kommer från konditor och bagare Mia Öhrns bok "Macarons, cupcakes, cakepops och andra söta bakverk", och bara MÅSTE prövas:


 

Cupcakes:

  • 75 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk vanlljsocker
  • 3 ägg
  • 2 dl strösocker
  • 1 1/2 dl mjölk
  • 100 g vit choklad, grovt hackad
  • 80 g eller ca 1 1/2 dl blåbär, färska el frysta

Topping:


  • 50 g eller ca 1 dl blåbär, färska el frysta
  • 3/4 dl florsocker
  • 300 g färskost, Philadelphia el annan liknande cream cheese
  • 1 dl vispgrädde
  • Ev blåbär, vit chokladdekor el annat till dekor



Smält smöret. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vispa ägg och socker fluffigt med elvisp. Sikta ner mjölblandningen i äggsmeten lite i taget samtidigt som du tillsätter smör och mjölk. Vispa/rör/vänd försiktigt ihop till en slät smet. Fördela smeten i muffinsformar, och strö över blåbär (som fortfarande kan få vara frysta) och hackad choklad. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, ca 25 minuter.


Toppingen: Mixa blåbären fint med stavmixer. Passera eventuellt purén genom en sil för att få den helt slät. Vispa ner florsockret och blåbärspurén i färskosten. Tillsätt vispgrädden lite i taget och vispa ihop till en fluffig glasyr, helst med elvisp. Spritsa eller klicka glasyren på muffinsen, och dekorera gärna med blåbär, vit chokladdekor (finns olika sorter i affären) eller - om årstiden tillåter - med färska, ätliga blommor, t.ex violer!



LYCKA TILL!!!! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards