cejasmatte

Alla inlägg den 2 januari 2012

Av Malin - 2 januari 2012 16:53

Kaninungar säljes!!!



Söta, fina och väl hanterade kaninungar säljes, korsningar Tysk jätteskäck - Belgisk jätte. Mestadels tecknade i svart-och-vitt som fadern, väldigt vackra. Lev.klara Levereras könsbestämda. Givetvis hjälper vi till med vidare råd och hjälp när/om så behövs!


Pris: 250:- styck




Maila för mer info: cejasmatte@gmail.com

Av Malin - 2 januari 2012 16:42


Nyårsfirandet är över, och nu kan man väl ändå säga att ALLT det roliga är slut (;-) ?) - för när man väl passerat både jul och nyår återstår mest bara en mörk och trist tid (i mitt tycke), innan våren (äntligen!) kommer med nytt ljus och spirande! Nåväl, nu ska jag inte enbart säga så, för alldeles snart läggs det nya ägg i kläckaren, och det dröjer heller inte länge förrän såjorden tas fram och fröpåsarna inhandlas... :-D


Vårt nyårsfirande avlöpte väl, och mycken´ mat både förbereddes, tillagades och (tack och lov!) åts upp! Mätta gäster är glada gäster, eller hur?! ;-)


I år valde vi att inleda med en förrätt bestående av en skiva rökt lax med citronskiva, kokta vaktelägg delade i halvor med en klick hel, röd kaviar vid sidan, samt hemmagjorda crépes fyllda med västkuststuvning.


Efter förrätten var det dags för mig och cejashusse att ursäkta oss från det övriga sällskapet, och gå iväg för att steka köttet, och värma potatisräfflor samt -gratäng, så det tog väl en 30 minuter innan ny servering, och jag tror nog att det var ganska lagom tid emellan. Jag tror nog att de övriga hade trevligt även utan oss, i alla fall av ljudnivån och skratten att döma!


Själva huvudrätten bestod väl egentligen av en smått gigantisk buffé med - vad vi själva till vardags brukar kalla för "plockemat" - dvs: oliver (i flertalet olika varianter), feferoni (i olika varianter), majs, lök (gul-, röd-, samt sylt-), fetaost, mozzarella, ostkuber (cheddar), inlagd vitlök i olika varianter, olika rökta korvar, kalla såser (6 stycken tror jag vi hade att erbjuda!), sallat, tomater, gurka, m.m m.m Det tycktes inte vara någon ände på vad vi lyckats hitta på! Det fanns närmare 50 olika "inslag" att välja mellan, på den här nyårsbuffén.


Utöver allt detta valde vi då att servera tre olika sorters kött - i lite "kebabstil" dvs tunt skivat och strimlat samt marinerat (i drygt ett dygn) och sedan också kryddat före tillagningen: lammkött (hemmaslaktat) i vitlöksmarinad med chermoulakrydda, älgkött (inte hemmalagat utan hemmaJAGAT här i jaktlaget i Frankanäs)i rödvinsmarinad med kebabkrydda, samt griskött (hemmaslaktat) i sweet chili-marinad med chermoula och smoky grillkrydda, och utöver detta dessutom lite kallskuret, i form av hemmarökt, marinerat (i sweet chili-marinad)  i ugn färdiglagat griskött (givetvis från hemmaslakt även detta). Samt till detta grillade potatisräfflor och en potatisgratäng.


Tack vare cejashusse hade vi plastburkar med lock av engångstyp hemma (ja, jag vet, inte det minsta miljövänligt tyvärr, men mycket mycket praktiskt för ändamålet, OCH dessutom hygieniskt!), så jag ägnade en stor del av dagen att stå och lägga ner allting i burkar så att det skulle vara serveringsklart till kvällen, och likaså göra crépes som bara skulle vara färdiga att gratinera när det var dags.


Tack och lov hann jag göra färdigt i princip allting som kunde förberedas då ryggen formligen rasade (IGEN!), och gissa om min oro växte när jag insåg att jag inte kunde vare sig gå/stå/sitta/ligga (tja, i princip exakt så!), men efter en timme i viloläge kunde jag åtminstone tvinga mig själv upp på benen och slutföra det hela. Jag visste redan på förhand att min rygg inte skulle klara av att jag stod i köket i 4-5 timmar, men vad gör man....?!


Själva stekningen av köttet delade vi upp, dvs jag och cejashusse tog hand om det gemensamt, han fick lov att steka lammköttet och jag resten. Utmärkt upplägg!




 


   


Hur som helst verkade det hela mycket uppskattat och "nykommet" och då känns det väl värt mödan. Efterrätt? Jo, svärmor fixade pannacotta och lite senare, till kaffet, bjöd hon på en alldeles utsökt chokladtårta/-kaka (recept kommer inom kort, jag lovar!!!). Efter tolv när alla raketerna hade skjutits av så hade vi i sedvanlig ordning gräddtårta (prinsesstårta) och kaffe, även detta tack vare svärmor!!! :-)


Jag är urusel på att ta nattbilder och när det som nu dessutom handlar om fyrverkerier så blir korten nog (om möjligt) ännu sämre - men, några försökte jag ändå ta, fast jag inte hade någon aning om vare sig slutartid eller vart jag skulle rikta kameran nånstans, så resultatet blev väl inget vidare :-) Men det lyser lite i alla fall!!!


     


   



     


Vi önskar er alla ett gott nytt år 2012!!!!


 


På återseende! /cejasmatte & - cejashusse samt givetvis Ceja själv som så ofta får avsluta inlägget -- den här gången med en "dagen-efter-bild", för såhär hårt festade tydligen hon med tanke på uppsynen nyårsdagen:




 

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards