cejasmatte

Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

Lyxmiddag x 2

Av Malin - 24 januari 2012 14:42


Ja, precis som titeln avslöjade så blev det "lyxmiddag" i dagarna två här hemma. 


Lyx och lyx förresten.., jag vet inte riktigt om VI ser det som LYX här hemma hos oss, dels eftersom vi 1) håller på med det här med djuruppfödning mer som arbete OCH hobby, och 2) jakten är ett intresse i första hand kombinerat med att "fälla människoföda" (troféjakt existerar överhuvudtaget inte här, allting i troféväg ligger nedpackat i lådor på vinden, så nu vet ni det! ;) ) 


Jag förringar absolut inte kvalitéerna hos nedanstående kött på något vis (TVÄRTOM, TVÄRTOM!), men nog blir man ändå lite "hemmablind" och kanske rentav bortskämd med tiden, det är underbart god mat men LYX...? Jodå, nog är det lyxigt med god mat, men att detta skulle vara mat för kungligheter och diverse uppsatta, näää se det där håller jag väl inte med om! ;-)


Nåväl, hur det än är, så vill vi gärna förmedla vår livsstil till andra "medel-Svennar", och eftersom vi föder upp vaktlar (bland annat!!!) så får jag ju försöka pusha lite för vaktelbröst (vilket jag alltså gör längre ned i det här inlägget ;) ). Vad fasiken, vi skulle ju kunna anordna nobelfest varje helg med våra vaktlar, vaktelägg, vildsvin och allt vad vi nu har.   


 


Men äta gott det kan vi ju som sagt unna oss emellanåt,  och det gör vi också - så nu tänkte jag presentera vad vi åt två kvällar på rad den gångna helgen:


Lyx, del I


Det hela började med ÄLGFILÉ :-)  Som ni säkert förstår inte inköpt för omkring 349:- kilot...


Jag tog fram filén (eller en bit av den rättare sagt!), lät den tina så pass att det var enkelt att skiva ut den i lagom tjocka skivor. HUR tjocka, är väl snarast en smaksak, men säg 2 cm i vårt fall, så varken under- eller överdriver jag.


Skivade upp, och lät ligga i marinad (rödvinsmarinad) i drygt ett dygn. Marinad är för mig nästan ett  MÅSTE i all matlagning (undantaget falukorv möjligtvis...), för även om jag kryddar  i samband med själva tillagningen så vill jag hemskt gärna få en "grundsmak/-krydda" på köttet. Däremot hur länge det får ligga i marinad eller hur smakrik marinaden är, det skiljer sig alltid åt (beroende på köttet, marinaden, osv osv).




Dags för tillagning: Köpt hem färdig pepparmix: "Fem peppar" (Santa Maria), hela korn, som jag krossade lite lätt (absolut inte pulvriserade, därav avsaknad av mortel denna gång!) med hjälp av brödkavel och skärbräda.


   



 

Pressade på de halvkrossade pepparkornen mot köttskivorna på båda sidor, medan SMÖRET (jodå, ska det va´ gott så ska det, och i sådana här lägen finns det bara en sak att steka i: SMÖR!) fräste sig smått gyllenbrunt i pannan. När smöret slutat att låta, så la jag i skivorna och hur länge man sedan vill steka är även det en smaksak.


 


Jag föredrar mitt viltkött (ja, nästan allt kött egentligen!) mer rött än cejashusse, men man måste kompromissa eller så får man steka olika till olika personer - ungefär som på restaurang. ;)


Nåväl, 2,5 min per sida gjorde biffen.., eh jag menar filén, och som sås till, blev som följer (enkelt och gott):


Hackade ner schalottenlök i stekskyn (är det en aning torrt i pannan kan man gott klicka i mer smör så att det inte bränner), häll i grädde (välj själv; i mitt fall blev det mellangrädde eftersom vi skulle lyxa lite, men annars har jag matlagningsgrädde. Självklart kan man ha i vispgrädde om man nu vill bli riktigt mätt!), på stilla värme en stund och smula sedan ner en sisådär 2-3 hg ädelost (i vårt fall S:t Agur) och låt puttra en stund. Smaka av med salt (i det här fallet behövs ingen peppar pga köttets pepprighet!). Går också alldeles utmärkt att ha i lite (t.ex) Creme fraiche med smak av franska örter, eller vad man nu tycker om och bara fantasin sätter gränser!!!


Som tillbehör till den här kvällens rätt blev det broccoli och paprika tillsammans med bulgur, och utöver det lättkokta morötter. I vårt tycke en god och lyxig middag, fast för vår del kostade den inte många kronor.. ;-)


   




   



     


Kvällen efter.... Lyx, del II


Länge påtänkt, väl planerat, men... Sedan kom beslutet lite hastigt att vi på lördagsförmiddagen skulle ta undan ett antal tuppar samt även vakteltuppar för slakt, eftersom vi helt enkelt hade överskott.


Själva slakten i sig går jag inte in närmare på idag, eftersom jag är så inne på "Tema: MAT"  just nu, att mitt fokus ligger där snarare än på själva styckningen.


Nåväl, sedan kvällen före hade vi lite över av både sås och tillbehör (grönsaker + bulgur), och vad gör man då?! Jo, man passar på att skära ut de där fantastiska vaktelbrösten och tillaga dessa och vips, så har man ännu en "lyxmiddag"! ;)


 

Lite enkelt kan jag väl uttrycka mig såhär, att vaktelbrösten påminner mycket mer om viltkött än som uppfödd hönsfågel (typ ungtupp), dels mörkare i färgen men också betydligt mer smakrikt. Det är utöver detta också ofattbart mört!!! Kanske korsa älfilé med ungtupp, så blir det något i stil med vaktelbröst? ;)


Vaktelbrösten bryns i smör och tillagas därefter till genomstekta på svagare värme tills de är lagom för hur men vill ha dem.




Med alla hönsfåglar (FÅGLAR övht!) ska man vara noggrann med tillagningen och genomstekningen, men jag måste också poängtera att med våra egenuppfödda djur är jag absolut inte LIKA orolig som jag hade varit med köpt kött från fågel. Men självklart ska man se till så att köttet är genomstekt och även diska skärbrädor, knivar, tvätta händer, osv, noggrannt! Absolut!


Vad gjorde vi då med ungtupparna? Jo det blev t.ex en mycket god gryta, på strimlade och brynta bröstfiléer, shalottenlök, champinjoner, vitlök, chili, en gnutta curry, matlagninggrädde, creme fraiche. :) Bra mat att frysa in i portioner för övrigt. Ytterst mört och fint kött dessutom.


     


Så det var det om den gångna helgens matlagning.


 


På återseende! /cejasmatte


 

Ceja får avsluta, som så många ggr förr, den här gången med en riktigt obstinat min dessutom:

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards