cejasmatte

Alla inlägg den 2 mars 2012

Av Malin - 2 mars 2012 15:56


Den andre mars 2012 bjuder på ett strålande vackert vårväder här i södra Småland. Igår morse på väg in från stallet efter morgonsysslorna,  såg jag det första fågelsträcket för året och det är ju NU de går åt rätt håll, dvs norrut. Betydligt mycket positivare än att se när de sträcker söderut tycker jag.


   

Svenne luftar fluffet i vårvädret

 



Ytterligare flera hundra (?) gäss har passerat över huvudet på mig idag, och i kombination med det underbara vädret, snödroppar, vintergäck och även krokus som börjat titta upp i trädgården, samt en högdräktig sugga i grishagen så nog MÅSTE det väl ändå vara vår nu? ;-) För att inte glömma min frösådd som börjar spira så grönt i källaren..


Nu är det dessutom dags att plantera om krukväxterna och ge dem lite ny jord och extra näring inför sommaren. Passa på att köp hem en bra sorts krukväxtjord (eller såjord åt kaktusar och suckulenter) och lecakulor, och beskär växterna lite försiktigt (även rötterna) i samband med omplantering, så får de snart nytt liv! Det är också nu man kan börja med näringsvatten igen efter vinterns vila, antingen flytande näring eller näringspinnar som man sticker ner i krukan.


Har du växter som börjar stå lite väl trångt i krukan så passa på att dela dem och ge bort eller ännu hellre: byt med folk du känner, vilket är ett bra sätt att få tag på nya sorters växter också. Framförallt om man är lite av en snåljåp, eh jag menar ekonomisk. ;-)


     

"Okej, vi tittar hit, vi tittar dit, och ingenstans finns det någonting gott eller intressant, ..så orättvist!!!"

 



Det har väl knappast undgått någon att vi har en högdräktig sugga som vaggar omkring här ute i grishagen och pustar, stånkar och stönar? :-) Jag tyckte grisarna såg ut att ha det så himla gott i vårsolen idag så nedan kommer lite bilder på grisarna när de vilar/sover.


Jag LOVAR: de ÄR INTE döda, även om det kanske kan se så ut. Eftersom jag inte vill ha hit någon nitisk myndighetsperson som tror att vi har fullt av stendöda grisar liggandes utspridda i hagen så jag lovar att inom kort publicera fler kort där grisarna bevisligen lever :-)


Men så länge får ni några sovbilder... De verkade ha det så himla skönt! Jag motstod dock frestelsen (?) att lägga mig ner hos dem -- även om gyttjebad och lerinpackningar visst ska vara bra för hyn... ;-)


 


På återseende! /cejasmatte



 


     


   




   

VAD är detta? En padda, en sork, ett skämt, en seriefigur

eller en livs levande sovande gris? ;)




     





   

Big belly... Högdräktig är bara förnamnet! ;)




   

Sleeping beauty.. (?)

 

 

 

 

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards