cejasmatte

Alla inlägg den 16 mars 2012

Av Malin - 16 mars 2012 10:33


 

 

 

Inleder inlägget med en bild på en vacker tupp och två hönor vid sidan om, dvs inte vaktlar... :-)

 


Eftersom vaktlar är i fokus här hemma för tillfället (med ett antal nykläckta små individer i en bur, under värmelampa, i källaren!), tänkte jag idag spinna vidare på detta tema. Att på maskinell väg, dvs i en äggkläckningsmaskin, kläcka fram både vaktelkycklingar men även höns-, anka-, gås-, fasan- etc etc, verkar vara något som är oerhört populärt, och intresset bara ökar och ökar hela tiden, verkar det som. Att kläcka fram på naturlig väg är självklart suveränt, men det är inte alltid det fungerar... Skulle man förlita sig på att få fram just vaktelkycklingar genom naturlig kläckning, fick man nog inte så många per år, tyvärr. Även om det givetvis händer att vaktlar är ruvvillga, det är bara lite mer sällsynt än som hos höns. :-)


Det finns skillnader mellan att kläcka fram vaktel- och hönskycklingar och idag tänkte jag berätta om just vaktlar eftersom dessa är lite speciella.


Vi har alltså Japanska jumbo vaktlar, och då de kläcks är de väl ungefär så stora som en knapp tumme, beroende på hur man räknar eller vilken fantasi man har. :-) Jag tycker alltid att det är väldigt svårt att beskriva djurs storlek (den aktuella VIKTEN kan man ju alltid kolla om man har en våg till hands!) och jag får ofta frågan om just HUR vaktlar ser ut. Ja, hur beskriver man det på bästa sätt!?? Titta på bilder på nätet är väl det allra bästa ;-) men frågan kommer ändå ofta.


En fullvuxen japansk jumbo vaktel är väl... tja, som en liten koltrast fast utan dessas stjärtfjädrar?! :-) Kroppsformen är visserligen rundare/kompaktare, men detta är den beskrivning som åtminstone JAG kunnat komma på och anser stämmer in hyfsat... Men som sagt; titta på bilder på nätet och finns det intresse för vaktlar och "träffa" dem i verkligheten så går det också bra att höra av sig till mig och komma hit och titta på fåglarna.


Nykläckta vaktlar är små, och ömtåliga, och otroligt söta! Då de kläcks här i äggkläckaren så flyttas de så småningom, successivt, över till vad man brukar kalla för "kycklingmoder", alltså en bur eller låda där temperaturen ligger på ca 37 grader tack vare en värmelampa. I mitt fall har jag en/flera ytterst "primitiva" sådana typer av förvaring, men fördelen med dessa är att de varit billiga och det viktiga är att de fungerar bra, dvs att temperaturen hålls där den ska.


För de som följer den här bloggen, så kommer ni nog hur sista omgången vaktlar "förvarades" efter flytten från själva äggkläckaren (annars gå tillbaka till tidigare inlägg för att se kort), men jag har gjort lite ändringar nu till denna senaste omgång.


Det är så enkelt ibland, som att man köper en gammal hamster/marsvin/kaninbur för några tior eller kanske nån hundralapp, och bäst anser jag det är med modellen som har plast "hela vägen upp" och endast ovanpå buren är det öppet, dvs med ett galler. Fast andra vanliga gallerburar fungerar också. Ovanför buren hänger man en värmelampa, armaturer och lampor finns att köpa på t.ex Granngården eller andra ställen där man köper foder (i vårt fall är det oftast Stallbacken/Börjes i Tingsryd).


I mitt fall, så gjorde jag själv en enkel lösning till själva toppen på nuvarande vaktelbur, eftersom originalgallret saknades - tog en OSB-skiva som jag sågade till i rätt storlek, och sågade sedan med hjälp av sticksåg ut en öppning något större än öppningen i buren och fäste dit kycklingnät med hjälp av klammerpistol. Inga konstigheter.


 


Nåväl, så över till själva vaktlarna då. Har man hållit på ett tag med kläckning och sånt, så har man ju inte alltid behov av en termometer för då går det på ren rutin och känsla. Är det första gången man kläcker fram, får man se till att ha allting iordningställt i förväg, och med hjälp av en termometer kontrollera så att det verkligen håller 37 grader på burbottnen där vaktlarna ska befinna sig.


Små vaktlar är otroligt känsliga för att bli nedblötta och det är ytterst lätt hänt att de drunknar om man försöker sig på att ställa in en traditionell kyckling-vattenautomat, sådan som man har till hönskycklingar. En nykläckt vaktel har inget begrepp om vad den gör, och kan mycket väl "ramla" ner i bara en halv cm vatten, och blir den liggandes där - så tja, då kyls den ner och dör, helt enkelt.


I djuraffärerna finns det olika sorters vattenautomater som man kan köpa och använda under den första veckan, exempelvis sådana som man använder till burfåglar. En annan lösning är att skaffa en vattenflaska som normalt sett används till gnagare eller kaniner, dvs med pip och kula, för vaktlar dricker ur sådana, även som vuxna. Däremot kan det ju ta ett par dagar innan de nykläckta kycklingarna verkligen lär sig hur man gör, och då har jag gjort som så, att jag tagit en liten petflaska och skurit/klippt av bottnen, och däri häller jag ytterst lite vatten, så pass lite att de inte kan dränka sig!


 

Jodå, vaktlar dricker ur sådana här, och ingen risk för drunkning heller...


Vaktelkycklingar behöver tillgång till vatten ganska så snart efter kläckningen, och därför är vattenfrågan något man måste se till att ha löst, innan de kläcks!!!


Vad gäller foderfrågan, så brukar jag själv koka ägg som jag mosar och utfodrar dem med den första tiden, men det finns också mycket annat man kan ge dem - de är verkligen inte kräsna! :-) Tomat och gurka innehåller mycket vatten och det äter de gärna, och får på samma gång också i sig vätska.


Man kan dessutom köpa fågelfrön och hirskolvar (samma sort som till burfåglar) i zooaffären/livsmedelsbutiken, och ge dem. Men inom kort börjar vaktlarna att äta ´Start´, dvs samma foder som jag föder upp våra hönskycklingar på. Men den som tror att så pass små fåglar inte äter mycket blir nog förvånad... De är näst intill omättliga och äter som hästar - okej, väldigt SMÅ hästar då ;-) - och foderautomaten får man alltid fylla på tidigare än man trott. :-)


Vaktlar växer fort, och lever hela sina (tyvärr korta) liv i turbofart! De är vid cirka 3 veckors ålder nästan fullt befjädrade, och redan vid 6-8 veckors ålder är de könsmogna och då börjar hönorna att lägga ägg.


Beroende på färg, kan man könsbestämma vissa vaktlar (t.ex de viltfärgade) redan vid ca 3 veckors ålder, vilket man alltså avgör på färgteckningen. Medan ex.vis de vita får man vänta på till de är könsmogna, och då kan man helt enkelt "vända upp å ner" på dem ;-) och kolla vilket kön de har, den vägen. Tänkte att jag skulle försöka ordna en video på hur DET kan se ut, inom kort (så fort jag får hjälp med filmningen - lite svårt att både hålla en vaktel och filma samtidigt!). Förhoppningsvis kommer sådan video nu till helgen!


På en annan vanlig fråga: "Hur gamla blir dem?!", så brukar jag svara att räkna med 1 1/2 år, så har jag inte lurats. De kan bli äldre också, och de kan givetvis dö i förtid med, men när jag säger omkring 1 1/2 år så ligger jag ganska nära sanningen utan att överdriva. Då handlar det givetvis om djur som har värpt som små tosingar under större delen av sin livstid, och det får man ta med i beräkningen.


Samtidigt vill jag absolut poängtera att alla djur, även vaktlar, kräver sin skötsel, och vill man att djuren ska leva så länge som möjligt, så är det också mycket upp till en själv, som djurägare - att se till så de har det bra och att de sköts på rätt sätt. Det är alltid en förutsättning för så lång livslängd som möjligt, oavsett djurslag.


Finns det frågor om vaktlar eller höns, ställer jag upp och svarar i den mån jag kan!


Maila!


Nu kommer det lite fler foton i ämnet, håll tillgodo!


På återseende! /cejasmatte



 


     

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Skapa flashcards