cejasmatte

Direktlänk till inlägg 27 mars 2012

ÄNNU mer bortskämd?!

Av Malin - 27 mars 2012 19:08


Fullt upp! Minst sagt!   


Vi har varit väldigt aktiva nu de sista dagarna med precis allt möjligt - vi har varit iväg och köpt in halm, vi har besökt en jaktbutik (den brukar vi visserligen besöka emellanåt, men att den i princip låg granne med "halm-bonden", det visste vi inte!), vi har sålt en av våra fina korsningstuppar, vi har hämtat hem en "annan sak" (mer om den nedan!) och mycket mer, och (som vanligt) utöver detta är det djur och -skötsel, och ved, och stor vårstädning och mycket mer som tagits om hand här hemma! Pust, säger jag bara!!! :-)


Härom kvällen for vi söderut till Blekinge eftersom cejashusse hittat en intressant annons på blocket.se, och sagt och gjort - vi for dit och det blev affär. Så nu är cejashusse - äntligen! - ägare till en mycket, mycket efterlängtad compoundbåge (alltså en slags pilbåge för de som undrar), och vi övriga här hemma - tja, vi får väl lära oss att ducka och "dodge:a" (svengelska?) bäst vi kan, för nu "avfyras" (eller heter det skjuts?!) det pilar här hemma mest varenda dag! :-)


Dagen efter, läs: igår, blev det på nytt en färd till Blekinge och - återigen, faktiskt - Karlshamnstrakten, för då skulle vi fara och hämta hem en storbal halm åt våra djur. Det har sedan dess (idag på förmiddagen) visat sig att dessa storbalar tydligen var så perfekta som pilfång för dessa pilar som skjuts (avfyras?) iväg att till helgen blir det att åka tillbaka och hämta hem ännu en. :-) Den här första balen var ju avsedd som strö åt djuren, så en till behövs...


 

Vårt lilla släp med en desto större halmbal på.. :-)

 



Är vi möjligtvis en aning udda, tycker ni?! Näe.. det kan jag väl aaaaldrig tro! Kanske lite många olika/varierande intressen dock! :-)


-- Dessutom hann jag också med att sälja en av våra vackra korsningstuppar igår eftermiddag, och det var riktigt roligt att han nu får sitt eget "harem" av hönor och slipper dela med sig, som han hittills fått lov att göra... :-) --


När vi insåg att halmförsäljaren i princip bodde granne med en jaktbutik (Racerback) så passade det ju dessutom bättre än bäst, eftersom cejashusse ändå hade ärenden dit - för att köpa fler pilar till den nyinförskaffade compoundbågen.


På Racerback hittade även jag något mycket trevligt - där fanns nämligen en tioveckors tikvalp (som tillhörde killen i affären), som var alldeles bedårande, och redan så duktig! Det blir en bra hund av denna, absolut! Nyfiken och vaken, frimodig och intresserad, men kunde också gå ifrån och lägga sig lite för sig själv och koppla av. En helt underbar liten tik, och jag var tvungen att ta lite kort på underverket också... Blir man sugen på valpar nu liksom?! Jajamensan!!!


     

Denna underbara lilla tikvalp fanns på Racerback i Dala, utanför Karlshamn. Hon gjorde som alla hundar gör när de träffar mig = visar magen.



Sedan blev det tisdag (läs: idag) och eftersom vi gjorde en avstickare till cykelaffären i Ryd i går på väg till Blekinge, och där hittade en intressant sak, så var det i morse dags att köra tillbaka dit och hämta SAKEN som vi tingade igår!!! :-)


Jag är inte glad - jag är överlycklig! *tadaaa*


 

Monark


Jag har hela vintern gått och suktat efter en ny cykel, efter att den 25 år gamla Monark:en som jag hittills använt, lade av i höstas. För en tid sedan såg jag en cykel som jag gillade; även det en Monark, men med 21 växlar (det mesta jag hittills haft faktiskt), röd och grann, och av den modell jag var ute efter. Så igår, när vi besökte handlaren i Ryd (cejashusse behövde lite nya delar till ena motorsågen) så stod cykeln fortfarande där och liksom stirrade på mig. ;-)


Hur det nu föll sig så blev det en liten provtur och sedan fick jag veta, (av cejashusse) att jag fick cykeln i PRESENT om jag ville ha den!!! OM jag ville ha, och att få den i present var ju alldeles fantastiskt dessutom! Så, från och med idag, är jag då en lycklig ägare till en helt ny cykel. Vi har redan varit ute och cyklat idag, en snabb runda men ändå, ihop med Ceja givetvis, som blev överlycklig även hon över att matte och husse nu återigen bjuder på sådan härlig motion!!! :-)


Jag har alltid tyckt om att cykla och när "jag nu är som jag är" så är cykling en alldeles utmärkt träningsform eftersom det inte belastar min "kassa kropp" på samma sätt som att gå ut och . Samtidigt ger det träning, motion och man är i rörelse. Dessutom kommer man längre på kortare tid, det är inte alls så drygt som att gå. Såklart att det gör ont och kanske framförallt då i mitt skadade knä, men inte alls på samma vis som när jag promenerar.


Så jag är så glad, så glad och tycker väldigt mycket om min nya cykel, gissa om den kommer att få rulla långt det kommande halvåret eller så, innan den får sin vintervila. :-)


 

21 växlad

 


Och i övrigt så putsas det fönster, städas, tas hand om djur i parti och minut, och "gnos på" rent allmänt. Inte många lugna stunder vill jag lova, men det är skönt att vara sysselsatt. Inte minst så skingrar det tankarna en aning och man har inte TID att koncentrera sig på smärtan, när man håller igång med allt som ska göras. Det är nyttigt!


Avslutar med lite bilder.... :-)



   

Som jag sagt förut: Bortskämd... Med denna ljuvliga utsikt som man vaknar till varje morgon... :-)

Vänstra kortet är taget ifrån hallen inomhus, så förstår ni vad jag menar.




   

Piggy sitter och begrundar tillvaron en stund



 

Stor aptit!



     




   

Kommer tydligen en filmpremiär i dagarna - "Hunger games". Detta är väl vårt Hunger games här hemma...



På återseende! /cejasmatte


Redigering: Kortet som jag ovan angav var taget från fönstret var fel: här kommer det rätta! "Rätt skall vara rätt" :-)


 

 
 
Sanna

Sanna

28 mars 2012 18:48

Ja ni är nog mer än lovligt bortskämd.. ;) hihi.. Underbart ni bor och en ny cykel är verkligen inte fy skam.. Önskar jag kunde cykla mer också, men med fibromyalgi värk, två trasiga knän och en kass höft känns det lite motigt..men men bara att bita ihop och kämpa framåt..

SV: Skoj att du gillar min lilla hönsfarm..en levande hade jag inte heller tackat nej till.. =)

Nu skall jag ta ett hett bad..min värk är mer än olidlig ikväll..suck..

Sköt om dig! <3
Kraaaaam
Sanna

http://www.krimskramsan.bloggplatsen.se

Malin

2 april 2012 08:20

Usch ja, svår värk är inget att leka med! :-( Jag lider med dig och jag kan sätta mig in i situationen väldigt väl... :-/ Hoppas det heta badet åtminstone lindrade en del!!! Kram Malin.

 
Jessica

Jessica

29 mars 2012 09:32

Hej :)
Tack för raderna du skrev på min blogg, har svarat dig där:)
Vad underbart ni verkar ha det ute på landet nära naturen med massa djur, nog är du lite bortskämd allt ;-)!
Jag lever också delvis på landet, men i ett mindre villasamhälle, fast här ser vi bara villor, bilar och en och annan åker:).

Sköt om dig:)

http://missjess.bloggplatsen.se

 
Kristina

Kristina

1 april 2012 16:30

Hejsan hoppsan från vintrigt norrland :) Jag var världens lyckligaste i fredags, vi åkte och titta på traktor och bestämde oss för den, kom också hem med 8 ölandshöns och i brevlådan väntade en present.. jag blev SUPER DUPER GLAD!!! så spännande och trodde aldrig att det tog 1 dygn för posten att skicka ngt från södra Sverige till norrland (visst inte längst i norr men brukar ta tid för posten :/) Jag blev verkligen jätte glad, känns som jag vunnit på lotto :) KRAM KRAM // Kristina från Vilhelmina

http://en-ny-dag.bloggplatsen.se

Malin

2 april 2012 08:16

Åhh så roligt!!! Lycka till med traktorn och de små hönorna - jätteskoj! Roligt också att posten skötte sig ;-) :-D Kram Malin.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards