cejasmatte

Alla inlägg den 7 maj 2012

Av Malin - 7 maj 2012 10:52


Sötnosar i massor! 


 


Totalt blev det 8 Blomme, 8 Araucana och 1 Australorp, samtliga renrasiga, i senaste maskinkläckningen!


Nu fylls kläckaren snart på med vaktelägg!!!   




 


     



På återseende! /cejasmatte

Av Malin - 7 maj 2012 09:14

  

Ingen skönhet direkt... Vår duktiga Piggy. 

 

 


Gårdagens tema här på gården var verkligen odling!


Jag lider som bekant av att det har blivit så himla sent med allting här i år, tiden har inte räckt till men dessutom har jorden inte varit tillräckligt redd för att brukas och bearbetas, men nu börjar det att ta sig!!! Igår satte jag den sista löken, i år har vi silverlök, gul lök i två varianter (både rund och avlång) samt röd lök. Purjon höll jag på att glömma men den är förodlad och den planterar jag inte ut riktigt än..


Dessutom hann jag skola om en hel del plantor igår, och nu börjar växthuset så sakteliga att fyllas på med allehanda godsaker inför sommaren. Olika sorters tomater, gurka givetvis, paprika men också lite olika sorters kryddor. Idag väntar fortsatt arbete med omskolning av plantor!


Dessutom gjorde vi nåt "roligt" - eller ska jag kalla det komiskt - igår!    Vi dammade av den gamla "grisaplogen" från sin sisådär femtioåriga vila eller nåt, och sedan var det till att ploga stora odlingsåkern (potatisland i första hand, men där ska även växa lite annat... T.ex pumpor och purjo m.m.) Jag körde ATV:n (jag var alltså "häst") och cejashusse gick bakom med plogen. Det är alltså en enskärig, "handhållen" plog, och jag vågar inte gissa på hur gammal den är - men gammal är den, det kan jag lova! Den har troligtvis funnits här på gården alltid och säkerligen har den under åtskilliga timmar dragits av riktiga hästar, och inte som nu av en ATV...


Det måste i alla fall sett väldigt roligt ut, och jag önskar att någon kunde tagit kort! Men roligt/komiskt eller ej, det fungerade över förväntan så nu är landet plogat, och dessutom harvat eftersom vi efteråt kopplade den lilla harven till ATV:n och körde med den. Mycket bra! I veckan kommer alltså potatisen ner i jorden, bättre sent än aldrig! :-)


Och våra grisar de bara växer och växer, nu är det bara en månad kvar och sedan är det dags att annonsera ut de små liven...    Kan ju redan nu passa på att göra lite reklam just för denna stundande försäljning: Grisarna är som ni kanske vet korsningsgrisar, fadern var Linderödare och modern är Piggham, de är födda den 17 mars och således leveransklara omkring en vecka in i juni - mitten av juni månad. Fem gyltor och fem galtar i (som synes på alla bilder jag lagt ut!) väldigt varierande färger och teckningar. Priset ligger på 700:- per styck och de kommer att levereras öronmärkta (vi väntar fortfarande på märkbrickorna, och har blivit utlovade leverans av dessa idag! Får se om det stämmer...). Det här kommer att bli ganska biffiga grisar och de växer snabbt, betydligt fortare än renrasiga Linderödare... Säljes (levande) till de som vill ha markberedare, avla vidare eller kanske vill kunna slakta sin egen julagris till hösten, alternativt om man vill bjuda vännerna på grisfest i sommar och ha helstekt gris på menyn! De slaktas alltså INTE här på gården!


 Tiden går fort! Härom dagen släpptes grisarna ut på ny mark och inom en vecka eller så påbörjar vi arbetet med att stängsla in en stor yta där vi förut hade hästar men som nu legat orörd under några år, gissa om de kommer att stortrivas!!! :-)


Här kommer lite bilder, precis som vanligt. Dessutom lägger jag regelbundet upp bilder på precis allt möjligt på:

https://picasaweb.google.com/112255511249599466762


På återseende! /cejasmatte


 


     

Glada grisar!!!


   



       

Otroligt vad de växer! Men så äter de ju en hel del också... ;-)



   

Lerbad gör underverk för hyn.



   

Sötnosar

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards