cejasmatte

Alla inlägg den 10 maj 2012

Av Malin - 10 maj 2012 08:40


Visserligen är jag dödstrött efter gårdagen, MEN vilken skön känsla det ändå ger när man kan bocka av en efter en av alla de där sakerna på "Måste göras-listan"! Igår kväll kunde jag/vi bocka av ännu en: märkningen av smågrisarna!


Vi väntade så länge på märkningsutrustningen så nu när den till slut äntligen dök upp, så ville vi helst inte vänta längre. De här "smågrisarna" är inte alls särskilt små utan väger nånstans runt 15 kilo och starka är de också!!! Och de blir bara tyngre och starkare för varje dag som går...


Så igår kväll - jag var visserligen ganska slut, men valde att strunta i tröttheten och bara försöka få märkningen överstökad - tog vi fram tången och brickorna, på med hörselskydden och sedan var det bara att försöka fånga grisar. :-) Men det gick helt klart över förväntan, framförallt i början av märkningen för då hade de fortfarande inte riktigt fattat vad vi höll på med. Vi var väldigt snabba och effektiva måste jag säga, allt för att det skulle gå så fort som möjligt för grisarnas skull. Men OJ vad de skrek!   


Kan ju säga att de blev allt mer svårfångade ju längre vi kom i ordningen, och värst av alla var nummer nio och tio, alltså de två sista. De stackarna tittade på oss med misstro och misstänksamhet och såg ut att undra "Varför gör ni såhär mot oss?! Vi har inte gjort er något ont!" Haha, ja, okej då, nu förmänskligar jag dem nog en aning.   


Men det tog ungefär en halvtimme allt som allt, sedan satt det öronmärken på tio små grisar. Så fort de bara var märkta och väl släpptes lösa, så såg man inget obehag alls hos dem, och skönt var väl det.


Så nu kan vi snart (om ca 1 månad) sälja grisarna och känna att vi följer "regelboken", och det känns bra. Här kan man läsa mer om reglerna om man är intresserad: Jordbruksverket



Regnet som jag misstänkte skulle komma i går eftermiddags kom under natten istället, och det var bra på många sätt men lite sämre på andra för idag har jag arbete som väntar i "lilla" landet och nu är det blött i jorden... Men det får lov att gå ändå. :-)


Här kommer lite foton!


På återseende! /cejasmatte



   

Lite trädgårdsbilder igen



       

Kycklingarna har börjat i sprätt-skolan och lär sig nu allt som är värt att veta om hur man SPRÄTTER!



 

Nu syns det tydligt - min favoritgris Sabuni är dräktig. I juni blir det återigen grisförlossning här på gården. :-)




     

Nu lyser det gult i öronen!



     

Såhär ser märktången ut, en enkel, ganska billig variant som fungerar hur bra som helst.

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards