cejasmatte

Direktlänk till inlägg 17 maj 2012

Mycket händer på gården!

Av Malin - 17 maj 2012 16:47


Jaha, då har det väl hunnit gå en vecka (!) sedan jag senast skrev, och som vanligt har det hunnit hända en hel del på gården som jag inte haft vare sig tid eller ork att skriva om, men nu tänkte jag ta en liten paus och uppdatera alla läsare lite.


En icke-självvald paus kan jag tillägga, för det kommer häftiga regnskurar här med jämna mellanrum och dessa gör att jag inte kan klampa runt i odlingslanden så som jag velat/behövt! Kanske jag kan gå ut igen framåt kvällningen och fortsätta.


Jag tänkte faktiskt börja med en minst sagt "makaber" upptäckt som jag gjorde häromdagen! Usch, det var riktigt hemskt då det hände, men nu tror jag att det ändå kommer att ordna sig!


Vår tappra och duktiga lilla Kochin-höna som ruvat fram sex bedårande kycklingar (vilket ni kunnat läsa om här på bloggen tidigare) bor, tillsammans med sina små, än så länge i en egen bur och härom dagen då jag skulle titta till alla djuren i stallet så upptäckte jag att det endast fanns fem kycklingar i buren! Ve och fasa - och HUR hade detta gått till?! HUR kunde det helt och hållet saknas en kyckling?! Jag stod helt handfallen och bara glodde, kliade mig i huvudet och undrade.., kycklingar kan liksom inte bara helt och hållet gå upp i rök!


Jag grunnade och funderade och höll på att bli helt knasig själv, men till slut "insåg" jag att en katt helt enkelt måste (hur otroligt DET nu än verkade!) fått in tassen i buren på något helt obegripligt vis, och fiskat upp en kyckling... Ehh... Det verkade ytterst osannolikt. Dessutom kändes det väldigt, väldigt tråkigt, och under min allmänna bestörtning så ställde jag mig dubbelvikt och klappade den fina lilla höns-mamman både för att trösta henne och mig själv (mest mig själv), när jag plötsligt fick se något skymta till inunder henne. Som liksom HÄNGDE med, och sen försvann igen, ibland fjädrarna. VAD var DET?!


Jag lyfte upp hönan och då får jag till ännu större bestörtning se, att den saknade lilla kycklingen HÄNGDE - jag menar verkligen HÄNGDE - fast, insnodd i hennes fjäderdräkt, på bröstet!!!! Kycklingen levde visserligen, men den hade mer eller mindre hängt sig i hönans bröstfjädrar, och när jag lyfte upp hönan så började kycklingen pipa ett sådant där alldeles hjärtskärande "ångest-pip" som kycklingar emellanåt kan ge ifrån sig, då de blir skrämda t.ex


Jag insåg ganska snabbt att jag hade inte en chans att få loss kycklingen själv, jag kunde inte både hålla hönan och lossa kycklingen från fjädrarna - den satt i ett järngrepp, tro mig...


Tack och lov hade cejashusse en ledig dag så jag ropade på honom och han kom som ett skott, givetvis. Han fick så lov att hålla hönan och jag började på att försöka lossa eller "trassla ut" den lilla/lille.


Det var helt ofattbart vad den satt fast! Drog jag i några fjädrar så stramade det helt enkelt åt ännu mer, men tack och lov, efter en stunds pillande så började det hela lossna och till slut så fick jag loss 6-7 stycken av hönans fjädrar och äntligen så lossnade lilla kycklingen. Vi såg direkt att vänstra vingen var skadad, det var t.o.m blodigt kring vingfästet och en bit utåt på vingpennorna, och vingen hängde, så jag trodde ju först att det bara var att "chop chop", om man säger så. :-(


Men... Efter undersökning så valde jag att vänta och ge den en liten chans, och till min stora glädje (och kanske också förvåning!) hade den efter en stund repat sig en del, sprang runt och verkade pigg och "normal" om än med en aning "småvissen" vänstervinge...


Efter ytterligare ett par timmar började jag andas ut lite mer, vänstra vingen fortfarande lite vissen men i övrigt inga direkta konstigheter och NU, såhär några dagar senare, så är kycklingen i princip helt återställd!!! En aningens aning hänger vingen, men om man inte vet om den här "incidenten" så tror jag inte att man direkt hade tänkt på att vingen inte är helt normal.


Men tänka sig! Aldrig har jag varit med om något liknande!!! Att en kyckling gått och hängt sig i sin moders vingar/fjäderdräkt så pass som detta -- det var som ett riktigt ihoptrasslat nystan av fjädrar, och i detta satt kycklingen i ett järngrepp! Säkerligen har detta hänt förut i världshistorien, men JAG har aldrig upplevt det tidigare! Vilken tur att jag upptäckte det som jag gjorde, hade det hunnit passera någon ytterligare timme hade jag nog istället funnit en död kyckling hängandes i hönan. Makabert, eller vad ska man kalla det?!


Nu får den lilla i alla fall leva och de här naturruvade kycklingarna var heller aldrig tänkta att säljas så MIG spelar det ingen roll om det går runt en höna (eller vad det nu är för kön...) här ute med liiite defekt vänstervinge (så länge den inte far illa av det), det är ju inget ärftligt åtminstone!


I övrigt har vi hållit på med lite av varje vilket exempelvis innebär fortsatt stängsling åt grisarna. Vi stängslade relativt snabbt upp en "liten" (nåja) bit åt dem i anslutning till deras nuvarande hage, men har också fått ner alla stolparna till en stooor, härlig inhägnad där de snart ska få lov att gå. Och nu kommer nästa små-märkliga inslag i detta blogginlägg... :-)


Vi skulle som sagt stängsla in en hörna till, som ligger i direkt anslutning till där grisarna redan går, och vi höll på att jobba med detta; hade fått ner stolparna och så, och plötsligt säger - inte ropar, utan SÄGER, nästan VISKAR - cejashusse: "Det ligger ett kid här, var är Ceja?!"


Ceja är ju i stort sett alltid med oss vad vi än hittar på, och även den dagen så sprang hon lös och "patrullerade" så hon var inte långt bort. Själv kopplade jag inte vad han sa till att börja med, och inte heller SÅG jag rådjurskidet där det låg... Men om jag säger såhär, så stod cejashusse ungefär lite drygt en halvmeter ifrån kidet. Själv var jag väl 2 meter ifrån.


Han avlägsnade sig snabbt, fiskade in Ceja som befann sig typ 1-2 meter ifrån kidet (!), visade mig vart det låg och sedan passade jag snabbt på att ta lite kort. Självklart rörde jag inte vid det, men eftersom det låg så stilla kunde jag inte låta bli att fotografera lite. Det som mest förvånade mig var hur lugnt det andades -- efter att nästan ha blivit TRAMPAT på av en människa, borde andningen varit ganska ansträngd, skulle man åtminstone kunna tro. Men nej, den andades så stilla och lugnt och verkade inte ens stressad och rädd, till synes... Men så fort jag tagit mina kort så avlägsnade vi oss, och lämnade plats åt modern ifall hon fanns i närheten, för att hämta sin lilla. Jag tippar på att den var MAX en vecka gammal. Bedårande söt, men det kan ni själva se på bilderna nedan... :-)


I övrigt då... Jodå, nu är det mesta snart under kontroll - äntligen! :-) Bara lite sådd återstår innan DEN biten är avklarad och dessutom är snart alla plantor omskolade för den här omgången - slutplantering av en del har jag ju kvar men det dröjer ännu ett par, tre veckor beroende på vilka plantor det handlar om.


Vi ska som sagt var, färdigställa en ny, stor, jättefin inhägnad åt grisarna, och den blir väl klar till helgen. Jag måste ju säga att grisar är bland de bästa djur som finns, att stängsla åt! Det räcker med korta stolpar (grisar varken hoppar eller flyger!), och ser man bara till så att det är ström på trådarna så tja, två, kanske tre, trådar på relativt låg höjd, räcker alldeles utmärkt. Åtminstone om grisarna man ska stängsla in är VANA VID, och RESPEKTERAR elstaket. Vi har råkat ut för "rymmargris" och det var verkligen inget roligt, men med den gjorde vi proceduren kort, kan vi väl säga, så förstår nog de flesta vad som hände med den.


Glädjande nog är alla våra smågrisar fina mot staketen, och ingen har lyckats bli någon "rymmare" tack och lov. Men som sagt, A och O är att se till så det hela tiden är ström på trådarna, annars blir det inte bra.


På tal om grisar förresten. De första två av våra "smågrisar" har sålts idag - förvisso inte hämtats ännu, eftersom vi vill vänta tills de är åtminstone tio veckor gamla. Just idag är de åtta veckor (åhh, vad fort tiden går!!!) och de väger omkring 15 kilo skulle jag tippa på, om DET räcker - men jag vill inte överdriva... Jag bara MÅSTE försöka väga en av dem endera dagen!!! :-) Starka är de också så det blir inte helt enkelt att väga. :-)


Mycket glädjande var dessutom, att dessa två första smågrisarna, båda gyltor - de trefärgade faktiskt - som såldes idag, ska bli avelsdjur. Intresset för de här grisarna verkar vara väldigt stort, och jag har ju lagt upp så mycket information, foton och videor på webben på de här grisarna, att alla som är intresserade lätt kan kolla upp hur de ser ut, hur modern ser ut, hur fadern såg ut, hur vi fött upp dem, osv osv. Vilket är sjysst, tycker jag.


Sist men inte minst måste jag berätta om "lyxmiddagen" igår kväll. Vi tänkte bjuda svärmor på födelsedagsmiddag eftersom hon fyllde år i går. :-) Dessutom fyllde faktiskt vår gamla kaninavelshona 4 år igår, OCH min underbare häst skulle ha fyllt 23 år också igår om han nu fått leva. Men nu gör han inte det så honom fick jag fira i minnet...


Över till middagen... Jag hade gått och sparat jag... :-) Igår morse så tog jag batongen i ena handen och yxan i andra och skred sedan till verket. Med assistans av cejashusse, för de är så rysligt svåra (tycker jag!) att både hålla och "fixa" - VAKTLARNA alltså! Jodå, sju vakteltuppar som liksom "blivit över", fick nu istället bli lyxmiddag åt oss. Krasst, kallt och hjärtlöst?? Nädå, inte alls. De har mått så bra och levt så väl och sedan gick allting på nån sekund. Precis som det alltid är här på gården. Själv skäms jag inte ett dugg. Jag hade skämts j*vligt mycket mer om jag köpt kycklingfilé i butiken, kan jag säga.


Nåja, vilken middag det blev! Kan återkomma med själva recept-biten i detalj, ifall någon är intresserad..?! Men i alla fall så blev det smörstekta vaktelbröst, med kokt mandelpotatis, egenhändigt tilllagad rödvinssås och ugnsrostade grönsaker (kronärtsskocka, broccoli, sockerärter). Pannacotta till efterrätt (fast just den var alltigenom fusk pga tidsbrist, läs: tillagad från påse... Hehe)!!!


Men: *yum-yum* JÄTTEGOTT, säger vi allihop! :-) Dessutom undrar jag vad denna middag skulle gått lös på, på en restaurang... *ähum ähum harkel harkel* Vi skojade i alla fall om, att det är nog inte så ofta som "enkelt folk" som vi, klädda som vi dessutom var i våra "vardagsoutfits", äter denna menyn... :-)


Här kommer lite blandade bilder med tillhörande bildtexter. :-) Ska FÖRSÖKA uppdatera liiite oftare, men lovar absolut inget... ;-) Nu har dessutom snart cejashusse semester igen, lite längre den här gången så då blir det en massa projekt som alla tar sin tid. Men lite roligt ska vi väl också försöka hinna med, inte enbart arbete!


På återseende! /cejasmatte


OBS! Klicka på bilderna för att se dem i större version, allting syns mycket bättre då! :-)


     

Som sagt, såhär kan man plötsligt stöta på dessa vackra djur - och så NÄRA! På bilden där cejashusse står med Ceja, så ligger rådjuret precis bakom stenen/stubben mot vänstra delen av bilden...




       

En del av det vi kallar för "lilla landet", här är det morötter, purjolök och rödbetor som odlas i år...

 



 

Till höger har grisarna gått, till vänster är den nya hagen. Syns skillnaden?! :-)



 

Jag skrev om att vi plogade med en "grisaplog" och att grisarna lade sig ivägen för ATV:n och plogen, minns ni?! :-) Såhär såg det ut framför ATV:n... Jag tog kortet och lät bli att gasa, jag lovar! ;-)




      

Vardagslyx. I form av vaktelbröst med rödvinssås, ugnsrostade grönsaker och kokt mandelpotatis. Mums!



       

Favorittulpanerna, favorithibiskusen samt gurkplantor precis innan omplanteringen...

 

  

Ceja avslutar inlägget med att visa hur HON tillbringar kvällarna. Som om HON vore tröttast av oss (ICKE!!!) ;-)

 
 
Lena

Lena

22 maj 2012 22:40

Åh vad ni har det härligt på er lilla gård. Önskar jag hade en sån. Inte ens kycklingar har jag ännu, bara hönor just nu. Letar efter en tjusig make till dem. Det brukar ju alltid vara överflöd på tuppar men just nu hittar jag ingen runt här omkring. Dock har jag en gång varit med om en kyckling som satt fast i sin mamma och som vi fick rädda. Ha det så gott! Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Malin

23 maj 2012 16:38

Nämen, är det inte typiskt?! "Ingen vill ha tuppar, alla vill ha hönor" - men när någon väl letar efter tupp - ja, då finns det inga?! ;-) Osis! Men du hittar säkert, med lite tålamod! Ha det så bra! /Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Skapa flashcards