cejasmatte

Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Liten semestertripp nalkas... :-)

Av Malin - 23 maj 2012 16:28


Får väl inleda med att be mina bloggläsare om ursäkt (igen) för en liten frånvaro - börjar det kännas tjatigt nu måhända?! ;-)


Saken är den att precis som vanligt är det väldigt mycket att göra här hemma, men vi har också - för en gångs skull - beslutat oss för att åka iväg på en "minisemester" (i morgon bitti faktiskt!) och inför denna har det självklart varit alldeles extra mycket att göra.


Är det inte meningen att semester ska göra en lugn, avslappnad och stressfri..?! Njae, just nu är det mest "stress och press" inför att få allting klart inför avresan, tycker jag. :-)


Det är ytterst sällsynt att vi åker iväg på "semester", och med tanke på alla våra åtaganden hemmavid - djurhållning och odling m.m - är det heller inte konstigt att vi sällan kan lämna gården båda två! När det väl händer handlar det i stort sett uteslutande om två- eller max tredagars semestrar - inte mycket men alltid något! :-)


Nu ska vi i alla fall ta en liten tripp med husvagnen och givetvis hänger Ceja med, fattas bara annat! :-) Övriga djurgänget får - av förklarliga skäl - stanna hemma och vi har anlitat "djur- och planttillsyn" för de här dagarna.


Lite kort och snabbt, om lite av varje... Potatisen har tittat upp! Ni minns kanske de där sextioen kilona sättpotatis som jag påtade ner i jorden härom sistens?! Jodå, de är uppe och kikar, och även om jag tvivlar en aning, så har jag inte helt uteslutit att vi faktiskt har nypotatis till midsommar, trots att jag var så sent ute... Vi får se!


Löken ser fin ut, och i "så-väg" är allt nere i jorden förutom det som jag sår i omgångar (som exempelvis rödbetor, bara för att nämna något).


Vädret har varit strålande här nu de sista dagarna med sol och värme, men då krävs också bevattning så nu är allt riggat och klart sedan några dagar, och spridarna är på sina platser och jobbar morgon och kväll. Utan vatten blir det inget alls.


Glädjande är också att intresset för våra grisar fortsätter att vara stort, och i skrivande stund är ytterligare två gyltor nu tingade (läs: sålda) - utöver de två som jag redan tidigare skrivit om på hemsidan. Alltså återstår i nuläget fem galtar och en gylta kvar till försäljning, och om någon dryg vecka går de ut på annons på blocket. Idag hittade fyra "tonårs-kycklingar" förresten ett nytt hem och jag önskar dem och deras nya ägare lycka till i framtiden! :-)


Nu ska jag se om jag kan bjuda på några få bilder som avslutning, och dessutom ska jag försöka att få lite tid över att blogga från minisemestern - blir ni nyfikna på vart vi ska tro?! Ni får titta in och se! :-)


Nu ska jag laga middag, packa, och sedan återstår en del fix med tvätt och städ, lite med växthuset och djurtillsyn innan jag håller kväll... :-)


På återseende! /cejasmatte



 

Potatis på G



   

Tomater och mycket annat i växthuset



   

En av vattenspridarna, denna ute på stora odlingslandet. 

 
 
Maria

Maria

23 maj 2012 20:17

Åhh vad härligt att bara få komma iväg lite. Hoppas att ni får det riktigt trevligt på er mini semester :)

http://mariahj.bloggplatsen.se

 
Kristina

Kristina

24 maj 2012 08:07

Vi hade sån tur att min lillebror ska vara "barnvakt" åt alla djuren medan vi smiter iväg, för nästa vecka startar sakerna här uppe :) Så roligt att läsa din blogg och inse kontrasterna, här försvann sista snön för en vecka sen men tjälen har inte gått ur backen och här och var ligger snö. Men men om vi har tur så får vi åkte potatis m.m till hösten?! :/ Ja du läste rätt, midsommar har vi tur så kan vi sätta pären då :D Hoppas på mer läsning snart ;) Kram / Kristina

http://en-ny-dag.bloggplatsen.se

 
Mikaela

Mikaela

24 maj 2012 18:45

Hej Malin,
Såg ditt gästboksinlägg nu - är lite slarvig att läsa gästboken! :p
Ja internet kan göra riktiga under ibland.
Såg att du också har kaniner för bl a köttproduktion det är tanken att osålda ungar ska bli hos mig med.
Du råkar inte finnas inne på forumet alternativ.nu något? Du känns nästan som en sån lätt människa man kan finna där inne. :)
Går lättare att få svar från mig via min mail: mikatela@hotmail.com - så slipper du vänta 2 månader på nästa svar! ;)
Mvh Mikaela

http://www.barnaltsweden.se

 
Lena

Lena

25 maj 2012 23:21

Vi saknar fortfarande en dvärgkoschintupp till våra hönor. Helt hopplöst att få tag på tydligen märkligt nog. Synd du inte bor granne..

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Rosetta

Rosetta

31 maj 2012 21:54

Känne rigen det där, ibland räcker tiden och orken inte till helt enkelt. Jag har själv skrivit ett liknade inlägg idag för nu är det 2 veckor sedan jag bloggade.
Det är väl lite så denna tiden på året också, solen skiner och man vill inte sitta vid datorn lika mycket som på den mörka tiden på året.

http://rosemarie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Skapa flashcards