cejasmatte

Alla inlägg den 1 juni 2012

Av Malin - 1 juni 2012 13:12


Med tanke på att jag faktiskt sitter här och skriver ett blogginlägg - det första på ett bra tag nu - så förstår ni kanske att vädret här i södra Småland för tillfället är uruselt (annars hade det inte blivit något skrivet idag heller är jag rädd för!). Regnet vräker emellanåt ner i häftiga skurar och jag bara väntar på första åskknallen.


Nu är det så länge sedan jag skrev att jag/vi både hunnit göra en massa och sedan dessutom nästan hinna glömma vad jag/vi gjort! När vi båda är hemma samtidigt, jag och cejashusse alltså, blir det inte alls de rutiner som jag annars använder mig utav vad gäller såväl djur och odling som skötsel av hemmet (tvätt, städning, matlagning osv) utan det blir mycket mer oorganiserat och spontant, t.ex: "Äsch, ska vi inte ta och ..... ?!" och då kan det handla om alltifrån oplanerade inköpsresor till cykelrundor till båt-/fisketurer på sjön, osv.


Nåja, cejashusse har alltså semester och vi stack ju iväg på en liten tur med husvagnen härom veckan, och jag som hade planerat att åtminstone försöka blogga nåt litet från den trippen fick ju snällt se de planerna flyga all världens väg eftersom tid och ork helt enkelt inte räckte till. Väl hemma igen har det varit så mycket att göra både ute och inne och då menar jag framförallt utomhus, och då vädret tillåtit har jag helt enkelt varit tvingad att vistas ute istället för framför datorn. :-)


Vi begav oss inte alls långt iväg på vår minisemester (eftersom vi ändå inte kan vara hemifrån så länge) utan vi höll oss i trakterna runt Värnamo, med en utflykt till Ullared och så ett heldagsbesök (nästan) på High Chaparral också :-). Vi hann också en sväng inom GIslaved där vi besökte lantbutiken.se och deras visningslokal, jag var ute efter att kika närmare på en äggkläckningsmaskin för omkring 50 (höns-)äggs kapacitet... ;-) Då vi skulle hem igen tog vi en runda kring Ljungby.


 


När vi besökte Ullared så beslöt vi oss för att använda oss av deras förträffliga idé med ett hunddagis! Så väldigt bra att slippa ha hunden i bilen - dessutom hade det varit näst intill brottsligt just den dagen med tanke på temperaturen - och kunna koppla av och veta att hunden är i säkert förvar och goda händer! :-) Sedan var det ju lite extra roligt, att Ceja råkade komma med på Gekås hemsida eftersom de varit där och fotograferat just då Ceja vistades där. :-) Som sagt, en förträfflig tjänst för blott 50:- per timme!!! Läs mer på hunddagisets egen hemsida: http://www.ullaredshunddagis.se  eller på blogginlägget på Gekås egen blogg: http://www.gekas.se/entry/pa-gang-i-ullared-lamna-hunden-pa-ullareds-hunddagis  Ni känner väl igen vår lilla Ceja på Gekås blogg?! :-)


         

Bilder från hunddagiset

 

Ceja gör lite ytterligare reklam för Gekås (se kassarna)... :-)


Våra grisar är numera utlagda på blocket förresten, så nu får vi se om antalet snart krymper. Fast ändå inte, eftersom vår andra gris Sabuni väntas leverera en hel hög med nya små griskultingar vilken dag som helst. :-) Hon är så stor och tung nu att det verkar vara ganska jobbigt för henne att gå, och jag hoppas att det snart är det dags så hon ska slippa den extra vikten... Dessa kultingar blir leveransklara i september månad för de som är intresserade!


Största delen av grisgänget går numera på ett stort härligt område som vi stängslade in härom veckan, och där njuter de i fulla drag i det gröna. Jag vågar utan tvekan kalla våra grisar för lyckliga grisar!


Annars är det väl nästan som vanligt - häromdagen kläcktes det en ny omgång med både höns och vaktlar här i min lilla "fjäderfäfabrik", och under morgondagen ska kläckaren fyllas med nya hönsägg, och det är en kull som jag kläcker fram "på beställning" för den är tingad redan på förhand. I grönsakslanden gror och spirar det för fullt, och potatisen är kupad den första gången (man kupar potatis i två omgångar) vilket känns skönt att ha avklarat! Potatis kan man antingen kupa för hand med hacka och hårt arbete, eller så kan man välja att göra som vi gjorde, och använda ett kupåder. Då går det betydligt lättare, och skonar kroppen en hel del.


Jag lägger in lite kort på slutet som vanligt och rekommenderar också att ni kikar in på webalbumet där det finns massor med bilder:

https://picasaweb.google.com/112255511249599466762


På återseende! /cejasmatte



 

Från High chaparral... Var annars?! ;-)


 

Också från High Chaparral...


              

Lyckliga grisar i det gröna!!!




Lite nya "grisvideor" som jag lagt upp på youtube:

http://youtu.be/vmpt12hiQ6Q samt http://youtu.be/qwH80MrMMZc


Blandade bilder från vår minisemester:

https://picasaweb.google.com/112255511249599466762/MinisemesterMaj2012?authuser=0&feat=directlink


Bilder på grisar till salu:

https://picasaweb.google.com/112255511249599466762/GrisarTillSalu?authuser=0&feat=directlink


Grisannonsen som ligger på blocket.se:

http://www.blocket.se/kronoberg/Smagrisar_40755745.htm?ca=21&w=1

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards