cejasmatte

Direktlänk till inlägg 5 juni 2012

Möss, grisar, odling och annat...

Av Malin - 5 juni 2012 15:39

Det började smått kaotiskt denna tisdagsmorgon...



Vi bor i ett stort hus på landsbygden med två lägenheter, och på nedanvåningen bor min svärmor tillilka cejashusses mor.



I morse fick jag veta att en mus (= en jätteråtta stor som ett hus, var väl ungefär den beskrivning jag fick!) fanns i farstun på nedanvåningen, tack vare svärmors hemska, elaka katt som var den som burit in f*nskapet...!


Jaha, nu är det ju faktiskt så... att jag ju inte är det minsta rädd för vare sig råttor, möss, ormar, nazister, hamstrar, kommunister, trångsynta människor, argsinta elefanter, eller andra petitesser som existerar i denna vår värld... Däremot kanske jag anser att en del av de nämnda är sällsynt otrevliga och hemskt gärna vill slå till dem. Vilka, ja det får ni själva lista ut. ;-)


Men okej, jag är ju människa jag också - så visa mig en spindel och då springer jag fortare än de flesta - även med mitt handikapp (läs: diskbråck!).


Nåväl, musen mötte sitt öde - mig - och jag hann desförinnan också hälsa på hans/hennes tänder (inte så angenämt precis - ramlar fingret möjligtvis av nu, eller?!?!). Om hon var en han, eller om han var en hon, ja det hann jag aldrig kolla, för när en liten vildmus bitit mig i fingret så står jag i regel inte och könsbestämmer dem... Även om sakkunniga Malin/cejasmatte, faktiskt kunnat gjort detsamma.


Skit samma, på med lite handsprit, och sedan iväg.


Sedan en rolig grej förresten! www.kurrebo.se


Träffade en bekantskap på Kurrebo, idé och visningsträdgården i Urshult - en vaktelköpare!!! Men jisses, så trevligt! Hade ingen aning om att Åsa fanns där! Skoj, skoj!


Läser du detta, Åsa, så får du messa eller nåt! ;-)


Jo, sedan måste jag ju bara förtälja...


Ni som följer min blogg, ni vet ju redan om det här med våra grisar och allt, ;-), men som ni senast kunde läsa är att grisarna gick ut på en annons på blocket. Jodå, allt är väl och allting bra - och det har funnits ett större intresse än jag någonsin kunde ana! Nu finns endast tre galtar kvar från "17:e-mars-kullen" - dvs 50% Linderöd x 50% Piggham. Men å andra sidan -- grislycka, återigen!!!


Min egen kelegris (Sabuni) nedkom under natten med en kull, dessa blir ungefär 75% Linderöd och resterande andel blir väl traditionell turbogris, ungefär... Jag måste erkänna att jag i det närmaste känt mig som barnmorska vad gäller dessa små -- "Bun-bun" (allmänt kallad så, här hemma) är verkligen MIN gris och därmed är det också jag som sköter/pysslar/fjäskar/omhändertar etc... Slänger in lite foton nu och hoppas på att hinna blogga mer kommande dagar!



På återseende! /cejasmatte



       

Min kära lilla Sabuni: "Bun-bun"'

Nu är hon inte längre gylta - utan sugga! Grattis min lilla Bunis, jag känner mig som en hönsmamma på torpet, gissa om de här små kommer att bli ompysslade! ;-D




       

Vi sådde igen en del med korn och havre häromdagen, samt fotot längst till vänster visar potatislandet.

 
 
maria

maria

6 juni 2012 18:13

Ja det är mycket om man ska sköta gård. Gubbens föräldrar har mjölkgård så han är ofta där just nu. Gräs som ska slås m.m Så då får man själv passa på att åka och hälsa på sina egna föräldrar :).

Grattis till de söta smågrisarna :)

http://mariahj.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

7 juni 2012 06:52

Underbart gumman, skulle så gärna besöka er mysiga lilla gård om jag hade möjlighet.. <3

SV: Tack gotjejen <3

Sköt om dig och jag önskar dig en kanonfin vecka! <3

Kraaaaam
Sanna

http://www.krimskramsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards