cejasmatte

Direktlänk till inlägg 8 juni 2012

Vaknade till en vacker fredagmorgon!

Av Malin - 8 juni 2012 07:59


För första gången på, vad som känns som evigheter, så vaknade man denna fredagsmorgon upp till alldeles strålande väder med solsken och vindstilla. Hoppas det håller i sig under dagen för det är som vanligt utomhusarbete som gäller för hela slanten!   


Vi har ju helt nyligen sått igen ett stort stycke där grisarna gått och betat och bökat under våren, och denna odling måste i princip vattnas dagligen såhär i början, om det ska kunna gro. Vädret har ju visserligen inte varit varmt, men det har ej heller behagat regna med någon ordning här i södra Småland, så då är det bara att starta upp bevattningen. Likaså har jag fortfarande en del plantor som ska ut på friland, det är mest zucchini och purjolök det handlar om, men oavsett vilket är det något som måste göras. Tveksamt dock om jag hinner detta just idag! Viktigast just nu är att rensa upp ett par odlingsbäddar så att de blir fria från våtarv och lite annat ovälkommet. Dessutom måste jag så ett par omgångar sallat av lite varierande sorter.


Till helgen - om allt går som planerat - så är det nog faktiskt så att de sista, kvarvarande kultingarna från Piggys kull, kommer att lämna oss och åka till sina nya hem eftersom de nu är tingade allihop.   


Det kommer att kännas oerhört märkligt att komma ut till stora grishagen och inte mötas av ett gäng vilt galopperande, glada grisar som kommer en till mötes!    Men då får jag istället gå åt motsatta hållet så att jag kommer till "Bun-buns" hage där hon bor med sina små, vilka för övrigt är ute, utanför grishuset, varje dag och knatar runt. Ofattbart vackert tecknade, åtminstone i mina ögon - men jag kanske är partisk... ;-) Dessutom verkar det som om samtliga även i denna kull kommer att bli sålda på rekordtid, åtminstone är de allihop redan tingade! Men det dröjer åtminstone en tio veckor innan de kommer att lämna oss, så jag har ju lite tid på mig att hinna njuta av de små liven!


Igår eftermiddag blev det en trevlig liten fisketur med båten, och resultatet  var väl lite klent (totalt fyra gäddor) men åtminstone EN var en fin matfisk så den hamnar i ugnen ikväll! :-) Men att komma ut på sjön är alltid trevligt, tycker JAG (fråga Ceja och hennes husse får ni möjligtvis helt andra svar... ;-)).


Vill slutligen också passa på att påminna om den annorlunda bloggtävlingen som pågår här på bloggen denna månad ut:

http://cejasmatte.bloggplatsen.se/2012/05/18/7941726-minst-sagt-annorlunda-bloggtavling/


På återseende! /cejasmatte




     

Småttingar på vift

 
 
linasophia

linasophia

13 juni 2012 19:23

Söta kultingar! Jag bor också på en bondgård uppe i Norr, vi har över tusen grisar, dock inte samma grisar som ni, utan vanliga rosa, haha :)

http://linaolovsson.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards