cejasmatte

Alla inlägg den 14 juni 2012

Av Malin - 14 juni 2012 17:01



 

Efterlängtat fiske - från MIN (cejasmattes) sida! Fyra gäddor blev det, varav tre sattes tillbaka. En på ca 1,5 kilo blev middag men den mest SKRATTRETANDE måste bara visas upp... 1,5 hekto eller?! Högg på en wobbler i sin egen stl typ... ;-)




 

Big momma...


       

Finaste Sabuni med sina små, kan inte få nog av dessa trevliga djur!!!


           

Blandade grisbilder....



   

Vi är bara såå duktiga. Har två aggregat varav ett drivs med - voila - solcellspanel! ;-)




           

Dessa är nu ett minne blott här på gården    men vi hoppas att de trivs och har det "gött" på sina nya gårdar tills.... tja, ni vet. Fast en del ska gå till avel, så alla blir inte julagris. :-)

 

 

  

Om de någon gång ska göra en uppföljare till Sagen om ringen - med grisar i huvudrollerna - så finns det väl ändå ingen miljö som passar bättre än just denna.... ;-)

 

 

På återseende! /cejasmatte

 

Av Malin - 14 juni 2012 15:32


Tror jag ställt frågan någon gång förut..?! När vet man att man är medelålders?! ;-)


För min del var det idag då jag skulle bränna lite skivor (inte åt mig själv då, alltså!) och insåg att jag liksom börjar stå och småbugga och svänga i takt - och nynna - med i musiken! Och tro mig - det var inte ens min musiksmak! Eller...?!?! :-O


Dansband, hmm... Tja, why not? Börjar inse att det är kanske inte så illa i alla fall. Wolfchant, Sabaton, Rammstein, Raubtier och alla andra som finns i mina spellistor, får både ursäkta och förlåta.... :-) Samtidigt vågar jag just nu absolut inte ställa mig framför spegeln och titta närmare, för det KAN ju faktiskt vara så att de där förhatliga GRÅ under natten har blivit mångfaldigt fler, och att det är DET som gör det!!! *hemska tanke*


Nåväl, nu glömmer vi bort musiken för ett ögonblick, och istället tänkte jag berätta att under helgen som gick var det nya grisleveranser på gång! Eller grishämtningar för att vara korrekt! Under lördagen åkte två "sötnosar" och i samband med detta grisköp fick jag också höra "Dagens Bästa"! Utan tvekan! :-)


Köparna, ett trevligt par med tillhörande söner (två stycken) kom hit och skulle hämta sina två (sedan tidigare tingade) gyltor, då jag fick veta att "De skall heta Hedvig och Florence". Jaha, vad trevligt, grisarna skall få namn! Rätt coola namn också, tyckte jag. När plötsligt den äldste sonen utbrister att "Ja, den med renast tänder ska heta Florence!!!". Jasså, tyckte jag, varför då då?! Jo, det var ju inte alls "Florence" som JAG då trodde - utan "Fluor-ense"!!! Dagens bästa ordlek, absolut! Den unge mannen lär vi väl se i framtida humorprogram på TV kan jag tänka mig! :-)


På söndagens eftermiddag åkte så även två galtar härifrån, och ännu ett trevligt par träffade vi då (fast Cejashusse fick inte den äran eftersom han var tvungen att sova, pga sitt nattskift under helgen) men "last-, lyft- och bär-assistans" hade jag tiggt mig till från svågern som klarade detta utan bestående men, vill jag tro!)). De hade dessutom åkt modigt långt! Från norra ändan av Vättern närmare bestämt! Ända hit ner till oss i södra Småland för att hämta hem sina galtar! Bra gjort, och roligt också! 4,5 timmars enkel resa ungefär, tippar jag på?! :-)


Jag hoppas att dessa, liksom de tidigare, köparna blir nöjda med sina nya familjemedlemmar! Men jisses vad tomt det plötsligt blev i stora grishagen!!! :-( Nåja, sådant är livet och sådan har ju hela tiden också tanken varit med vår grisuppfödning. Vi har ingen möjlighet att hemmaslakta och äta upp 10-20 grisar per år, alltså... Försäljning. :-)


Annars på gården, då... Jodå, odlingsvädret är ju inget att skryta med men som arbetsväder är det perfekt. Svalt, emellanåt närmast kallt, dåligt med regn men bevattningen har vi ju inga problem med ändå... Sol och värme är det som hade behövts nu! Men som sagt, skönt väder att arbeta i! Alla plantor är nu utplanterade, till sist - zucchini, frilandsgurka, purjolök m.m Det som egentligen återstår nu är att luka och rensa och hålla efter landen från ogräs, och så småningom (efterhand) så nya omgångar sallat samt om ett tag "andrakupa" potatisen (dvs kupa dem en andra gång).


Idag har jag klippt gräset och det tog väl rätt jämnt två timmar, och det gör inte bara trädgården allmänt fin och prydlig utan det förser mig också med välbehövligt gräsklipp till mina täckodlingar! Mycket bra! Dessutom får man ju motion på kuppen, inte fel det heller! Hade tänkt ut och ta lite fina trädgårdsfoton men i brist på sol tycker jag inte att korten gör trädgården/rabatterna/odlingarna rättvisa... Får väl se hur jag gör!


 


På återseende! /cejasmatte

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards