cejasmatte

Alla inlägg under juli 2012

Av Malin - 30 juli 2012 18:46

Igår var det (åtminstone tillfälligt) slut med det "fina vädret" men jag klagar inte för en gångs skull - för när det faktiskt blev svalt och regnet åter behagade falla, så fick vi vårt "tillfälle" - och sådana är ytterst sällsynta just såhär års vill jag lova - att slakta en gris.



Jodå, ni läste rätt. Det blev grisslakt här igår eftermiddag.



Nu blev det visserligen ingen "grill-gris" som sådan, (dvs ingen helstekt gris/grisfest på gång) eftersom vi var tvungna att slakta/stycka/finstycka/mala/förpacka köttet i sedvanlig ordning, just pga att det trots allt är juli månad (snart augusti!) och även om gårdagen var SVAL med sommarmått mätta, så vill man definitivt inte stå och "spara" en halv gris i väntan på grillning/sommarfest. Då är det mycket bättre att tillvarata detta utsökta kött medans tider är, läs: finstyckat i bitar som sedan också går att grilla, eller vad man nu vill göra.




Så grisslakt blev det, och allting gick i sedvanlig ordning bara bra och den "lille" piggyn dog mätt och glad i sin hage utan någon som helst stress eller annat obehag. Vips så var han borta och sedan tog arbetet för vår del vid.

När grisen var avblodad så spolades kroppen av, för att undvika onödig kontaminering av själva slaktkroppen. Jord och annat vill man INTE ha med när man står och hanterar kroppen/köttet, så då är det mycket bättre att spola av innan man börjar på med öppning av grisen.




Den här lille galten vägde 50 kilo (levandevikt) och för många tycks det kanske som litet, men det är det ingalunda. För har man, som vi, möjlighet att slakta såhär unga djur så är det absolut värt det, för köttet man får tillbaka är så otroligt mört och fint. Men OM man ska säga något åt det negativa hållet så vore det möjligen att det är LITE VÄL MAGERT (!), men det tycker jag oftast bara är bra. Även om man på vissa bitar kanske kunde önskat en aning mer "fettkappa" - som på den här grisen (som ändå var extremt välfödd och stor för sin ålder) var näst intill obefintlig. Men ändå, vilket kött. Utsökt.




Så vi ägnade cirka 4, kanske 5 timmar totalt, igår eftermiddag/tidig kväll åt att slakta, stycka/finstycka och mala samt förpacka köttet, och för oss är det inga större konstigheter utan efter väl uträttat värv är man istället nöjd med att allt gick fint, grisen fattade inget utan dog som alla slaktdjur borde få dö, och nu har vi frysen full med prima kött som vi kan njuta av fram till i höst då det är dags att slakta julagrisen någon gång i november (?). :-)




Sen måste jag erkänna, att som gammal hästmänniska/f.d. tävlingsryttare så har jag, idag, ägnat en liten del av eftermiddagen åt att titta på sändningarna från OS och då menar jag fälttävlan! :-) Liiiite paus får man väl lov att ta ibland.. ;-)




Bjuder på lite bilder från gårdagen nedan, och jag gör som jag brukar när det är bilder av lite känsligare natur: vill man INTE se bilder av döda djur/djurkroppar eller slakt eller någonting i den här stilen, så klicka hemskt gärna vidare till typ

www.aftonbladet.se eller www.tv4.se eller nånting annat. :-) Jag är ytterst väl medveten om att alla vill/klarar inte av att se slaktbilder (även om dessa är väldigt "snälla" eller hur jag ska säga), och det är absolut upp till var och en!

 



På återseende!

/cejasmatte





 

 

.....................


PS: En liten trevlig sak att också nämna i dagens inlägg är ju att: Åhh vilken fin och härlig skörd vi just nu har i form av potatis, zucchini och lök! Jag skördade i förmiddags en stor, härlig hög med mandelpotatis samt givetvis även andra sorters potatis, gröna zucchinis (de gula är på G de också!) samt färska, fina lökar som buntas ihop i mixade knippen (silver-, gul-, röd-, och shalottenlök!), alltihop till försäljning. Hoppas på uppskattning! :-)





...........................................






 

...och nu kommer bilderna! :-)









  

Jag till vänster, cejashusse till höger, samt bilden till höger när slaktkroppen spolas av.




   

Vägning samt flåning av slaktkroppen.




   

På bilden till höger håller jag på att stycka. På vänstra bilden tror jag (om jag minns rätt nu) att jag håller på att ta ut(läs: skära ut) njurtappen för trikin-provtagning, vilket vi alltid gör även på tamgrisar!





     

Jag styckar :-)





 

Här tar jag ut tungan. Tungan skärs ut underifrån. Dvs jag flår av underkäken, sedan lossar jag tungan från det hållet och vips, så har man en fin bit hundmat. :-) Tyvärr äter jag inte tunga själv.





   

cejashusse och jag hjälps åt, på högra fotot skär jag med tigersåg och speciellt blad för slakt.




   

Ceja glömmer vi aldrig bort! Här gnagar hon på lite godis. :-)

Av Malin - 29 juli 2012 11:29

Måste inleda med att skriva: HUR BRA är det inte med den här bloggplatsen-appen!!? :-) Mycket smidigt och när man inte har tiden att sätta sig framför datorn så plockar man bara fram mobilen och vips kan man ha ett färdigt inlägg inom några få minuter. Suveränt, helt enkelt!!!

Igår kväll tog vi och drog till Olofström för att äta lite god mat och se senaste Batman filmen på bio. En trevlig kväll och - måste jag säga - världens godaste kebabtallrik hittar man faktiskt på grillen/gatuköket i just Olofström! :-)

Filmen gick också än även om det var lite jobbigt att sitta på bion i närmare tre timmar med nackspärr - som jag har haft nu i ngr dagar... :-/

Nåja vad gör man inte för en trevlig kväll!? :-)


Bion i Olofström har faktiskt en hemsida också. Adressen dit (tror jag) är www.grandbio.net men har jag fel URL i minnet lovar jag att återkomma med en rättelse.


På återseende!
/cejasmatte

Av Malin - 23 juli 2012 14:48

Kastar in några bilder i all hast - OCH jag vill dessutom skriva att inom kort så finns det en viss bloggvinnare som strax kommer att få ett litet roligt paket på posten, med ömtåligt, men delikat, innehåll! Mer om detta i nästa inlägg.


Men just nu bjuder jag bara på några foton tagna som hastigast på en liten del av vår fjäderfäbesättning, ...and that´s all for today, good folks!


På återseende! /cejasmatte



 




 





   




       

Av Malin - 23 juli 2012 11:12

Äntligen ska jag försöka få "tummen ur" och få till ett litet inlägg här på bloggen, vilket var evigheter sedan senast!

Jag vet knappt vad jag sysslar med men tiden bara försvinner och en dag är ju liksom ingenting alls, känns det som. Djur och odlingar behöver ju alltid sitt, och sedan försöker man ibland hitta på något annat också emellanåt som omväxling, som att ta en kväll på sjön i båten eller ut och cykla lite.



Vad gäller odlingarna så måste jag fortsätta mitt gnäll från tidigare i somras, och jag säger fortfarande att personligen anser jag att den här sommaren är en av de sämsta på länge ur odlingssynpunkt. Värmen har vi verkligen inte blivit bortskämda med, tvärtom har det varit kallt och blött.


Det är få dagar som det INTE har regnat här hos oss, och det leder ju i sin tur till att grödorna i värsta fall kan ruttna upp i jorden innan man hinner skörda. Hittills har det inte hänt men om vädret fortsätter i samma stil så är det stor risk. Bladmögel har angripit en del av våra potatissorter, men det ser jag inte som någon katastrof trots allt - man skär helt enkelt av blasten och låter potatisen vara kvar i jorden tills det är dags att plocka upp dem.



Dock måste jag skryta över dessa fantastiskt goda potatis som vi verkar lyckas med från år till år, och nu har jag dragit igång potatisförsäljningen på allvar här hemifrån gården, så det tar inte särskilt lång tid till, innan potatisåkern är tömd på sitt smaskiga innehåll! :-) Att potatis är extra goda alldeles nyskördade är ingen nyhet, för vilken oerhörd skillnad det ändå är jämfört med de i matvarubutiken som har hunnit torka till och ofta har en smärre "jordskorpa" som måste skrapas eller skrubbas bort. Våra sköljs under rinnande vatten och är därefter klara för tillagning, precis som det ska vara!!! :-)



Jag har inte riktigt lika brett utbud på grönt i år som jag normalt sett brukar ha, men det som finns är av god kvalité, och jag får hoppas på ett nytt och i alla avseenden bättre odlingsår nästa säsong!



Djuren mår väl här på gården och sista kullen griskultingar är snart leveransklara! Eller snart och snart, men om ungefär en månad så säljs dem - så fort tiden går! Höns och kycklingar formligen kryllar det också av här hemma, och nu är väl snart alla sålda som jag planerat att sälja i år, resten hamnar antingen 1) i grytan (tupparna) eller 2) i vår egen äggproduktion här hemma. :-)



I slutet på förra veckan tog jag och Ceja oss en liten snabbtur ner till Skåne för att hälsa på släkten,  vilket vi gör med jämna mellanrum och som numera har gjort Ceja till en van tågresenär. Ett kort blev det också på lilla damen i kupén. :-)


 

 

Jag SKA försöka finna tid att uppdatera oftare, och inte bara tid utan likaså inspiration kan ju faktiskt behövas/vara bra, om man nu ska blogga! :-) Ska dessutom ta mig i kragen och gå ut och filma lite för att se om jag kan bjuda på lite nya filmer (och foton) inom kort!!



Tills dess, på återseende!

/cejasmatte

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards