cejasmatte

Alla inlägg under september 2012

Av Malin - 24 september 2012 17:22

Halva fredagen ägnades åt omhändertagande av det skjutna vildsvinet (stycka, mala och paketera), men sedan for vi iväg på en sedan tidigare inplanerad minitripp med husvagnen - ett dygn i Sölvesborg på Valjevikens camping.

Ingen tur med vädret dock - ihållande regn precis som under hela den gångna helgen...

Lite bilder som vanligt.

På återseende! /cejasmatte

Av Malin - 24 september 2012 17:12

I torsdags kväll blev det vildsvinsjakt - lyckad sådan! :-)

En ung 70-kilos galt fälldes, av cejashusse, och jag och Ceja assisterade lite genom transport och (väldigt kort) "eftersök".

Nu har vi lite mer prima kött i frysboxen och det tackar vi inte nej till. ;-)

Lite bilder....

På återseende! /cejasmatte

Av Malin - 10 september 2012 15:21

Jag vet att jag är dålig på att uppdatera - men när jag väl gör det så har det i regel hunnit hända en del av varje här på gården! :-)



Som ni redan kunnat läsa om så tog vi en heldag på sjön i tisdags med båt -- och hund!!! :-) Vi körde båten ända upp till Jätafjorden, och fisket var ju inte Prio 1 denna dag, men en lagom stor gädda för röken blev det ju (bl.a). Vi var ute i - skulle jag tro - cirka 8-9 h denna dag?! :-)



Jag har ett foto som har gäckat mig i flera dagar nu! På en liten - men ack så god - halvkilosabborre! Nu ska jag försöka lägga in det igen så ingen tror jag luras. ;-)

MEN: Vill man medvetet luras så säger man inte "etthalvtkilosabborre", då säger man ettochetthalvtkilosabborre" - bara så ni vet. ;-)


 



Uppladdningen via mobilen till bloggplatsens app funkar bara, ehum... emellanåt... :-/ Inget fel på appen - men desto mer fel på vår urusla uppkoppling här ute i obygden! :-(



I lördags kväll så både HADE vi en trevlig tillställning själva - MEN vi missade också en annan tillika trevlig tillställning tyvärr - vi hade redan hunnit göra upp helt andra planer samma kväll! Väldigt, väldigt typiskt! :-( Det var nämligen byafest i Ålshult men när vi fick veta det så hade vi redan bjudit in goda vänner till en liten grillfest här hemma hos oss, så det kolliderade helt enkelt. Så kan det bli. :-/ Det är inte så ofta som festerna lyckas kollidera här ute på landsbygden - jag menar, "klubbarna" duggar liksom inte särskilt tätt här ute! ;-) Hoppas att vi inte krockar nästa år!!! :-)



Men det blev lyckat här hemma hos oss också faktiskt, och god mat (hoppas jag - "kocken" - att det bjöds på! ;-) ).

Dagen innan slaktade vi 6 ungtuppar här hemma, och dessa fick agera förrätt på lördagen.


Åtminstone deras filéer. :-)



Jag lät filéerna marinera i Chipotle-marinad i nästan ett dygn, för att sätta riktigt fin smak på köttet. Tupparna var mellan 4 och 6 månader gamla så köttet i sig var ju redan mört och fint.



Eftersom detta skulle vara förrätten och jag var tvungen att tillaga dessa i förväg så ställde jag mig (inomhus) och skar ett långt, längsgående snitt i varje filé, som jag fyllde med ´Pesto med chilismak´. Därefter bryntes dem hastigt i smör i relativt hög temperatur på gjutjärnspannan, på båda sidor, och sedan in i ugnen, i 175 grader i 30 min. Sedan fick de lov att svalna ner, för att framåt kvällen serveras, uppskurna i tunna skivor, på majsbröd med en enkel, kall chilisås på toppen, samt med blandad sallat vid sidan.


Sås: Turkisk yoghurt som bas, receptet i sin helhet kommer så fort jag hinner!!! :-)



Tja, vad serverades sedan... Jo, grillspett med mycket hemmaodlat/hemmauppfött: griskött i "grytbitsstorlek" varvat med lök, tomater och paprika samt - icke egenodlad - svamp. :-) Samt tunnskurna ytterfilé skivor från - givetis hemmaslaktad - gris. Mycket delikat. :-)



Några kycklingfiléer hamnade också på grillen förresten. Vid sidan om fanns det potatis, lök, rödbetor, majrovor och morötter som vi grillade i ugnen inomhus. :-) Självklart hemmaodlat detta också. :-)




Jag ska inte bli långrandig i min "festbeskrivning", men till efterrätt blev det i alla fall äppelkaka med vaniljsås, och efter detta så var väl alla ganska lagom nöjda och glada och det var dags att "dra sig", som man säger.



Några få bilder kommer nedan. Inte många, för jag hade helt enkelt inte tid att ta så många foton. Sådan är kockens verklighet... ;-) Nåja, mycket trevliga gäster tillika goda vänner, och vi hoppas på att detta blir - kanske? - till något årligt återkommande?! ;-)



På återseende! /cejasmatte


Pga årstiden satt vi i vår carport, under värmelampor och infravärmare! :-)



 

Våra Million Bells står sig ännu.


 

.22-skytte inledde grillkvällen hos oss!!! :-)




   

Gasoltuben syns utanför - den gav extra värme under aftonen.





Blandade bilder följer:


 


     


   


 


   


 



Någon var extra hungrig under grillfesten, haha (inte jag på bilden, jag var fotografen!):

   

Av Malin - 5 september 2012 13:33

Igår blev det en heldagsutflykt med båten. Lite mulet men lagom varmt och ingen nederbörd.

Fisket var inte prioritet nr ett igår men tre gäddor blev det åtminstone varav vi sparade en som hamnar i röken på lördag.

Här kommer lite blandade foton! Bl.a abborren som inte tycktes komma med på bild senast...

På återseende!
/cejasmatte

Av Malin - 4 september 2012 08:23

Ja vad i allsin dar kan jag mena med en sådan rubrik?! ;-)

Jo faktum är att i morse vid sjusnåret siktade jag en livs levande HAVSÖRN på ett avstånd av blott cirka 25 - 30 meter från vårt badrumsfönster!

Vilken fantastisk upplevelse! Och vilken
imponerande fågel! Många människor får säkert aldrig se en Havsörn i verkligheten så man känner sig verkligen privilegierad när man bjuds på en sådan här start på dagen av djurlivet här i skogen! :-)

Önskar jag kunde erbjudit er en bild på underverket men eftersom jag inte hade kameran tillhands så ska jag istället försöka ladda upp en annan bild. Vi tog en liten tur med båten igår kväll och det blev visserligen inga rekordfiskar men väl en helt klart ätduglig abborre på ett halvkilo som hamnade i stekpannan ihop med smör till middag. Nåja vi fick visst lov att komplettera med lite annat också för att inte svälta ihjäl. ;-)




På återseende!
/cejasmatte





Av Malin - 2 september 2012 14:43

Hösten är nog verkligen här nu! Trist på ett sätt, men å andra sidan... tja, viloläge behövs också ibland och höst/vinter är väl för mig i princip just det: viloläge. :-)



Temperaturen har sjunkit, i takt med att luften blivit allt fuktigare och råare - men än så länge är det verkligen "inte över" - nu väntar skördetider av t.ex äpplen och päron här ute i trädgårdarna omkring huset (vilket gör både oss tvåbenta, som våra vänner djuren, glada!) och inte att förglömma så finns fortfarande mycket gott fortfarande kvar i odlingslanden som t.ex lök, potatis och zucchini etc.


Nu höll jag nästan på att glömma mina fina pumpor som nu blivit orange i färgen - de blir finfina antingen som ingredienser i matlagning/bakning eller varför inte till Halloween!!! Ska försöka göra några riktigt läskiga "Pumpa-typer" i år, tänkte jag! ;-)



Växthusodlingen har heller inte gett upp. Dagligen skördar jag tomater (vissa så söta och goa´ att man tror att man käkar godis istället för nyttigheter! Det ni!), gurkor och paprikor från vårt lilla växthus.



I övrigt då..?! Jo, allting rullar ju på, och nu har vår senaste griskull börjat att skringras...


Igår åkte två gyltor och det var faktiskt lite extra roligt eftersom det var en "återkommande" köpare som tog sig an dessa. Alltid lika trevligt med nöjda kunder och en kund som kommer tillbaka - ja det måste ju vara en nöjd kund, eller hur?!


Mycket roligt var det också att få höra att detta lär fortsätta, för ny tingning av griskultingar (till kommande vår) här ifrån oss lades in igår i samband med hämtningen, och då blir jag verkligen glad som uppfödare! Vad härligt att ens arbete med djuren verkar vara uppskattat, och faktum är att de allra, allra flesta som ser och träffar våra djur inte kan säga annat än att de är fina, välväxta, ordentligt utfodrade och väl omhändertagna under den tid de finns här hos oss.



Sedan går ju (såklart!) inte allting som på räls när man ska sälja djur. Faktum är att hela den här kullen (fem individer: en galt och fyra gyltor) var på förhand tingad redan sen i början av juni månad. Men men, tiden går och folk hinner ändra sig - således finns nu två gyltor och en galt kvar till försäljning sedan de som tingat de djuren plötsligt gått upp i rök (?) och inte svarar på mail (...) så dessa har nu lagts ut på annons på blocket, så får vi väl se om något händer.


Jag är ju väldigt öppen med allting som händer här på gården så om någon vill se dokumentation i form av ord och bild vad gäller våra grisar (eller övriga djur!) så är det inte svårt att hitta "bevis" på att de är seriöst uppfödda! :-)



Men sedan måste jag också berätta något som gjort mig/oss här hemma så ända in i -ni-vet-var förbannade!!! Cejashusse, hårt arbetande på lasarettet i Växjö (biomedicinsk analytiker för de som möjligen undrar), med lång resa till sitt jobb, som sköter sitt arbete prickfritt och jobbar väldigt varierande arbetstider: råkade härom natten ut för inbrott i bilen, då den stod parkerad på P-planen en bit ifrån sjukhuset.



Ja ni får allt lov att ursäkta språket - men fy för faan för folk (läs: slödder, pack, tjyvar) som gör såhär; slår in två rutor i bilen för att stjäla det de tydligen hade tid att leta upp, vilket uppgick till ett värde av cirka femhundra spänn! Det tog (hittills!!!) 1 1/2 dag bara att "ta hand om" röran, alltifrån polisanmälan + kontakt med poliserna på platsen, till kontakt med försäkringsbolag - samt inte minst städa upp skiten så att cejashusse slapp sitta och köra i drivor av krossat glas samt - provisoriskt - tejpa/plasta rutorna så att det överhuvudtaget går att använda bilen tills den blir lagad. För det är ju inte slut här, rutorna måste ju lagas och lägg därtill den tid och allt det besvär det medför att få en tid, lämna in och hämta osv osv, ja ni fattar själv!



   

Ni kan ju själva se resultatet av inbrottet, åtminstone vad rutorna anbelangar...


För det är ju så, att han BEHÖVER sin bil för att köra sina 14-15 mil per dag för att ta sig till sitt jobb och också hem därifrån. Så dyker det upp sådana här (återigen, ursäkta språket!) jävla skithögar till människospillror som tycker att de behöver t.ex ett paket tuggummi eller ett par solglasögon (MINA by the way!) som kostat hela 19.90 (WOW! liksom), eller kanske de behövde ett USB-minne med tillhörande kabel samt en mobilladdare. Det var nämligen detta de stal. Som vi vet om i nuläget, men vi tror vi kommit på allt som saknas.



Tänk om de här usla typerna, riktiga loosers givetvis, kunde skött sig, jobbat och slitit som normalt folk - ja, då kunde de gått och köpt sig de här grejorna som de uppenbarligen så gärna ville ha att det var värt att göra inbrott för, men tyvärr tror jag att de aldrig någonsin kommer att jobba för brödfödan. De kommer troligtvis att tillbringa sina liv in och ut på/från diverse anstalter, kåken, etc etc - varvat med att leva på soc och liknande, så klart!

Straffarbete, vore väl inte fel att införa eller?!



All heder åt den byggjobbare som var den som upptäckte skadegörelsen/inbrotten först av alla på morgonen och som tog kontakt med Cejashusse (han såg bilnumret och fick på det viset fram ägaren och sen ringde han upp för att informera vad som hänt under natten - hyggligt!!! Det är en riktig människa det!!! *tack*).



Skithögarna hade nämligen inte enbart valt att fördärva cejashusses bil utan de hade också slagit sönder en grävmaskin som stod en bit ifrån, för ett värde av uppskattningsvis 20 000:- - för att stjäla en skärm som de antagligen inte har någon nytta av, och OM de kränger den på svarta marknaden så får de väl vara glada om de lyckas få en hundring för den.


Okej, okej. Nu varvar jag upp så pass att jag nog måste tänka på något annat ifall jag vill kunna sova i natt! :-) Men faktum är att jag drömt om bilar och poliser (i kombination) varje natt sedan det här bilinbrottet, så nog blir man påverkad alltid...



Jag avslutar som jag brukar med lite bilder och vi ska se om det inte blir lite filmer också... :-)


På återseende!

/cejasmatte



                             

Smågrisarna! *till salu* ;-) Åtminstone galten och två gyltor... :-)







Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards