cejasmatte

Direktlänk till inlägg 10 september 2012

Grillfest, fiske med mera! :-)

Av Malin - 10 september 2012 15:21

Jag vet att jag är dålig på att uppdatera - men när jag väl gör det så har det i regel hunnit hända en del av varje här på gården! :-)



Som ni redan kunnat läsa om så tog vi en heldag på sjön i tisdags med båt -- och hund!!! :-) Vi körde båten ända upp till Jätafjorden, och fisket var ju inte Prio 1 denna dag, men en lagom stor gädda för röken blev det ju (bl.a). Vi var ute i - skulle jag tro - cirka 8-9 h denna dag?! :-)



Jag har ett foto som har gäckat mig i flera dagar nu! På en liten - men ack så god - halvkilosabborre! Nu ska jag försöka lägga in det igen så ingen tror jag luras. ;-)

MEN: Vill man medvetet luras så säger man inte "etthalvtkilosabborre", då säger man ettochetthalvtkilosabborre" - bara så ni vet. ;-)


 



Uppladdningen via mobilen till bloggplatsens app funkar bara, ehum... emellanåt... :-/ Inget fel på appen - men desto mer fel på vår urusla uppkoppling här ute i obygden! :-(



I lördags kväll så både HADE vi en trevlig tillställning själva - MEN vi missade också en annan tillika trevlig tillställning tyvärr - vi hade redan hunnit göra upp helt andra planer samma kväll! Väldigt, väldigt typiskt! :-( Det var nämligen byafest i Ålshult men när vi fick veta det så hade vi redan bjudit in goda vänner till en liten grillfest här hemma hos oss, så det kolliderade helt enkelt. Så kan det bli. :-/ Det är inte så ofta som festerna lyckas kollidera här ute på landsbygden - jag menar, "klubbarna" duggar liksom inte särskilt tätt här ute! ;-) Hoppas att vi inte krockar nästa år!!! :-)



Men det blev lyckat här hemma hos oss också faktiskt, och god mat (hoppas jag - "kocken" - att det bjöds på! ;-) ).

Dagen innan slaktade vi 6 ungtuppar här hemma, och dessa fick agera förrätt på lördagen.


Åtminstone deras filéer. :-)



Jag lät filéerna marinera i Chipotle-marinad i nästan ett dygn, för att sätta riktigt fin smak på köttet. Tupparna var mellan 4 och 6 månader gamla så köttet i sig var ju redan mört och fint.



Eftersom detta skulle vara förrätten och jag var tvungen att tillaga dessa i förväg så ställde jag mig (inomhus) och skar ett långt, längsgående snitt i varje filé, som jag fyllde med ´Pesto med chilismak´. Därefter bryntes dem hastigt i smör i relativt hög temperatur på gjutjärnspannan, på båda sidor, och sedan in i ugnen, i 175 grader i 30 min. Sedan fick de lov att svalna ner, för att framåt kvällen serveras, uppskurna i tunna skivor, på majsbröd med en enkel, kall chilisås på toppen, samt med blandad sallat vid sidan.


Sås: Turkisk yoghurt som bas, receptet i sin helhet kommer så fort jag hinner!!! :-)



Tja, vad serverades sedan... Jo, grillspett med mycket hemmaodlat/hemmauppfött: griskött i "grytbitsstorlek" varvat med lök, tomater och paprika samt - icke egenodlad - svamp. :-) Samt tunnskurna ytterfilé skivor från - givetis hemmaslaktad - gris. Mycket delikat. :-)



Några kycklingfiléer hamnade också på grillen förresten. Vid sidan om fanns det potatis, lök, rödbetor, majrovor och morötter som vi grillade i ugnen inomhus. :-) Självklart hemmaodlat detta också. :-)




Jag ska inte bli långrandig i min "festbeskrivning", men till efterrätt blev det i alla fall äppelkaka med vaniljsås, och efter detta så var väl alla ganska lagom nöjda och glada och det var dags att "dra sig", som man säger.



Några få bilder kommer nedan. Inte många, för jag hade helt enkelt inte tid att ta så många foton. Sådan är kockens verklighet... ;-) Nåja, mycket trevliga gäster tillika goda vänner, och vi hoppas på att detta blir - kanske? - till något årligt återkommande?! ;-)



På återseende! /cejasmatte


Pga årstiden satt vi i vår carport, under värmelampor och infravärmare! :-)



 

Våra Million Bells står sig ännu.


 

.22-skytte inledde grillkvällen hos oss!!! :-)




   

Gasoltuben syns utanför - den gav extra värme under aftonen.





Blandade bilder följer:


 


     


   


 


   


 



Någon var extra hungrig under grillfesten, haha (inte jag på bilden, jag var fotografen!):

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Skapa flashcards