cejasmatte

Alla inlägg den 18 oktober 2012

Av Malin - 18 oktober 2012 17:03

Det var ju inte helt utan vemod som jag tömde och städade ur växthuset härom dagen kan jag lova; ännu en säsong har passerat och det känns alltid lite tomt och tråkigt att det är över – samtidigt ser jag (som vanligt) med förväntan fram emot kommande års odlingssäsong!



Jag har ju sådan tur att här på gården har vi en ATV (Yamaha Grizzly, närmare bestämt) som vi använder till allehanda göromål – inte enbart i skogsbruket alltså - och till denna finns en skogsvagn med flak så det var ”bara” att bära ut alla odlingskrukor och dumpa innehållet på vagnen, med tillägg av annat ”avfall” från trädgården bl.a i form av de numera stendöda sommarblommorna, och sedan körde jag iväg med dessa till kulfånget på vår skjutbana här hemma. Måste erkänna att det ser ganska roligt ut just efteråt, med en massa restavfall från trädgård/odling lavat upp på kulfånget... Här och var ser man blommor blandat med lite tomater och någon paprika, sticka ut från det – för varje år - allt större kulfånget. J I själva grunden består kulfånget alltså av sten och jord/sand/grus/sågytor samt utökas varje höst med trädgårdsavfall.


När jag tömde växthuset blev det dessutom en härlig, färgsprakande sista-skörd i form av gula, röda och orange paprikor, underbart krispiga, goda och nyttiga! Nu dröjer det inte mer än sisådär 4 månader, knappt, tills jag står och sår nya frön i odlingsrummet i källaren, så jag har onekligen något att se fram emot!!!




Såhär års är det alltså inte så mycket regelrätt slit/arbete med själva odlingen i sig – den läggs ju till vila nu - det är istället nu man planerar och funderar på vad man ska komma att odla nästa säsong!


Gurka, tomat och paprika är ständigt återkommande (årliga) inslag här i min odling, men på friland varierar det möjligen lite mer. Eftersom jag även driver fram sommarblommor till trädgården, så har man ju lite funderingar även där, på vilka man ska satsa på kommande säsong.


 Likaså funderar man ju även på de övriga plantor som måste förkultiveras (ex vis pumpor, frilandsgurka, zucchini etc)  – vilka fungerade bäst, vilka gav bra avkastning, vilka sorter ska man fortsätta med alternativt byta ut, osv osv. Alltid lika intressant! OCH svårt att välja/sålla bland allt man skulle vilja odla!




På tal om att ”odla, så och sätta - på längre sikt” så är det just nu: LÖKTIDER! Idag har jag påtat ner gissningsvis ett par hundra lökar; tulpaner, vårstjärna, olika liljor m.fl Sedan är det bara att invänta våren och se när de kommer upp, och njuta av färgprakten i landen!


Det går inte en höst utan att jag påtar ner lökar här hemma.., men mitt ”snåljåpstips” för dagen är att ha lite is i magen och hoppas på att frosten inte kommer så jättetidigt (här nere i södra delen av landet brukar det gå utmärkt att vänta lite ”extra länge”) för då brukar man kunna hitta lökar på utförsäljning – ja, kalla det för lökrea om ni så vill! J Jag har i år köpt lökar som normalt skulle kostat uppskattningsvis omkring 500 - 700:-, för en bråkdel av ordinarie prissättning (en bra bit under 50% - ex vis 10:- för påsar som normalt kostar 40:-). Fyndar man så, så uppskattar man nästan vårens blomsterprakt ÄNNU mer, eller hur?! ;-)




Älgjakten drog  igång här hemma i lördags och jag gick (blott ca 150 meter ;-)) ner till samlingen med – självklart – lilla Ceja i släptåg för att hon skulle få lov att skälla ut folk lite grann, sådär som hon bara älskar att göra! ;-) Nog lyckas hon att skrämmas riktigt ordentligt också ibland, och det tycker både hon och jag är så roligt, så roligt. ;-)


   

Ser ni Ceja?! Titta noga! ;-)


Cejashusse jagade älg med laget i tre dagar – han sköt inget dock – i ihållande ösregn ska jag tillägga. Inte bästa vädret man kan tänka sig, men är man jägare får man väl tåla väder och vind.. ;-) Tyvärr vågade jag mig inte på att gå med i drevkedjan under lördagen, något jag annars gärna hade gjort!! Men går man illa till och med på plan mark, så är det kanske inte bästa läget att gå i ett drev och därmed vara tvungen att ta sig fram i skogsterräng oavsett hur den ser ut, och även kunna hålla övrigas tempo. Nog tar jag mig fram i viss terräng men vill man kunna hålla jämnt tempo med övriga drevet så får man helst kunna gå lite bättre än jag gör för tillfället. Tråkigt men sant. L


Nåväl, i morgon kväll blir det hämtning av kött (från två fällda djur) så då vet jag vad jag ska göra på kvällen... Sortera, finstycka, putsa, mala, förpacka... etc etc. J Nåja, det är vad man kallar angenämt besvär eftersom det betyder gott kött i frysboxen. Inte att förakta. Cejashusse är inte hemma så det blir jag allena som får ta hand om köttet, men det brukar ju gå vägen, det med!


Kommande vecka stundar nya realiteter av samma art: grisslakt. Kanske inte så roligt, kanske inte så trevligt, men en verklighet för oss som valt att leva såhär. Sånt är livet på landet.


...På tal om vilt och liknande  - ni som läste förra inlägget vet att jag skrev om älglusflugan. Dessa små vidriga varelser som biter mig så att jag får varfyllda bölder – JA, jag verkligen avskyr de här flugorna. Men många verkar inte känna till vad det är för kryp, och det är kanske inte så konstigt ifall man sällan/aldrig vistas i skog och mark. Sökte på nätet och hittade ett par bilder som ni kan se här:


   


Själv tycker jag som bekant att de är rysligt otäcka, kanske framförallt eftersom de ser ut som stora löss (!?), och det faktum att de släpper sina vingar (= därefter flyger de aldrig iväg igen, utan bara kryper runt, runt och runt – huuuaa!) när de väl satt sig på sitt ”dugliga värddjur” (= mig, väldigt ofta) gör att de är extremt otäcka. Tycker jag.


Men mest beror det säkert på att jag får sådana besvär då de biter mig. De biter dock inte alla, här i vår familj är det endast jag som brukar bli biten av älglusflugan, likadant hörde jag senast härom dagen talas om av en vän som sa att i deras familj är det precis likadant, hon blir biten men sällan någon av de andra familjemedlemmarna. Jag får väl citera vad hon sa: ”Det är för att vi är extra goda!”. J Ja, såklart är det så. J

Läs mer här: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Artiklar/Alg/Alglusflugan--ett-plagoris-for-bade-hjortdjur-och-manniskor/



Som avslutning får jag väl avslöja dagens fynd i skoväg: sååå min stil - och roligt att man kan hitta skor som man tycker om utan att kallsvettas när man ser prislappen   


 


   


På återseende! /cejasmatte


Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards