cejasmatte

Direktlänk till inlägg 6 november 2012

Idag rymde käringen hemifrån!

Av Malin - 6 november 2012 15:24

Ja, kärringen i rubriken är självklart undertecknad (vem annars?!) och stället dit jag rymde: Älmhult.



Jag är den första att erkänna att jag verkligen älskar att gå runt här hemma, i skitiga jeans klafsandes runt i leran i mina gummistövlar, och ta hand om alla göromål som finns när man bor såhär på en gård som vi gör. MEN, som alltid finns det ett MEN, emellanåt måste man helt enkelt få smita iväg lite grann, komma ur sina stallkläder och gummistövlar, piffa till sig lite grann och gå på stan och shoppa/fönstershoppa - vilket man nu väljer.



Idag var en av mina såna där rymma-hemifrån-dagar, (jodå jag har faktiskt några få sådana per år   ) och då fick det alltså bli Älmhult. En väldigt trevlig liten ort (jag har alltid tyckt om Älmhult!) med många roliga små butiker där man kan hitta precis allting alltifrån mode och smink till skor, heminredning och presenter etc etc. Inte att förglömma så har IKEA alldeles nyligen invigt sitt nya, stora varuhus och det lockade självklart också lite grann. Tur med vädret hade jag för övrigt också, det har varit en - till största delen - vacker och klar höstdag, och inte så förskräckligt kallt heller. Perfekt!



Så det blev alltså lite trevlig Älmhults-shopping och givetvis kunde jag heller inte låta bli utan att faktiskt besöka IKEA, fast det var knappt jag hittade ut därifrån (exakt hur pinsam får en lantis egentligen lov att bli? Och JO, jag vet mycket väl att man kan följa pilarna på golvet, men jag lyckades virra till det hela i alla fall!).



Passade dessutom på att äta en både god och billig lunch på det gigantiska, blågula varuhuset i form av kycklingfilé med pommes och bearnaisesås, ett vitlöksbröd, en cola, samt en kopp kaffe och en tårtbit till efterrätt. Högst onyttigt   men väldigt gott, och jag får väl trösta mig med att när jag nu plågade kroppen med sådana onyttigheter så skonade jag i alla fall plånboken: 60:- för alltihop. Det var "festpris" eftersom varuhuset så nyligen invigts, därav det facila priset.



På tal om att unna sig något annat en gång ibland, istället för att enbart lunka runt här hemma i värsta lantisstilen, så unnade vi oss lite gemensamma, trevliga utflykter förra veckan: på måndagskvällen blev jag bjuden på restaurangbesök med efterföljande bio av cejashusse (födelsedagspresent ifall någon undrar), då vi åt på en indisk restaurang i Växjö och denna hittar ni här.



Det enda jag möjligen ångrar lite på är att jag fegade ur en aning och inte gick på något av de riktigt starka rätterna på menyn - jag älskar riktigt het mat med massor av chili, så det var kanske lite synd... Det får bli nästa gång! Sedan såg vi Skyfall på Filmstaden, och jag måste säga att jag tyckte det var en var de bättre Bond-filmerna. Rekommenderas om man uppskattar den genren!



Efter en trevlig måndagskväll så besökte vi på onsdagen Kosta Outlet och det blev nästan en heldagsutflykt av det, tog lite längre tid än beräknat men men...



Nu ser jag fram emot att (förhoppningsvis!!!) kunna besöka Ullared/GeKås en gång under hösten, då blir det julklappsshopping - och en hel del annat som sig brukar när man är där.



Inte så mycket lantisinlägg idag, kanske, men som sagt: alla behöver vi omväxling ibland, annars blir livet till sist ganska enformigt och värdelöst! Och ibland är det verkligen "det lilla" som gör hela skillnaden! Själv kan jag t.ex bli uppiggad som av sån liten enkel sak som ett par nya såna här:


 

Nytt, men billigt, till öronen. Blott 149:-.   



 

 

Men (nu kom det ett sådant återigen) eftersom detta trots allt är och menar förbli en lantisblogg till 99% så kommer det lite bilder nedan som faktiskt också handlar om våra vänner djuren, denna gång är temat mestadels: Hur man INTE fotograferar höns, eller hur svårt det faktiskt kan vara att få de djäklarna att sitta still, när man vill.



På återseende! /cejasmatte



             

Bilder från IKEAs nya varuhus i Älmhult. Garderoben/klädskåpet föll jag pladask för - hade passat såååå bra hemma hos oss. Undrar om det möjligtvis vill flytta hit...?!




Jaha, då blir det lite stall- och djurbilder till slut idag också:


         

Såhär svårt kan det ibland vara att fota höns!!! I möjligaste mån är jag ganska (små-)petig med att publicera foton, och brukar försöka visa "ganska hyfsade bilder" vad gäller kvalité, - men ibland vill det sig bara inte alls när man står där med kameran! Och då kan det alltså se ut som ovan! Ähum... Den sista bilden menade jag inte alls ta på en tom sittpinne, men föremålet valde att studsa iväg en halv sekund eller så innan... Det är inte alltid det är enkelt att få till bra bilder!








Saludjur:


Följande ungtuppar är till försäljning just nu:

     


På prislappen står det 75:- stycket.


Skicka ett mail om intresse finns: cejasmatte@gmail.com

 
 
Ida

Ida

6 november 2012 16:51

Åh vilket fint hus ni har! :)

http://lilla-pys.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards