cejasmatte

Direktlänk till inlägg 16 november 2012

Fredag igen

Av Malin - 16 november 2012 11:27

Så var det fredag igen, och även om jag varit lite gnällig sista tiden över den här månaden och dess mörker, så hade vi, ärligt talat, faktiskt riktigt fint höstväder här igår även om jag inte direkt hade tiden (eller vettet?) att uppskatta det - utan snarare gnällde på över hur tråkigt och trist det är såhär års. Synd var väl det, för idag är vi tillbaka till det riktigt tråkiga vädret, med en sån där dag då det inte blir ljust.



Har mest av allt lust att krypa ner och dra täcket över mig, men DET har jag inte vare sig tid eller samvete till.


Dagens "morbida rond" är i alla fall avklarad nu på förmiddagen, alltid lika skönt att ha det gjort: tömma och eventuellt sätta i nya beten i alla mina, tja cirkus 30 - 35 stycken musfällor, som finns utplacerade runt omkring här hemma. Det startar med cirka 6-7 stycken bara i bostadsdelen (t.ex i vaskskåpet och i förrådsutrymmena) för att fortsätta i källare och i samtliga uthus och förråd, i husvagnen, i carporten, i stallet osv osv.



Idag var det en, hmm.. "bra dag med god fångst" kan man väl uttrycka det som, vilket innebar ca ett femtontal möss färre. Upptäckte tyvärr också att de lyckats ställa till det på ATV:n, där de börjat bygga bo under sätet och bitit sönder bl.a hela första-hjälpen-utrustningen som förvarades där. Nu vet jag inte hur det ska lösas, det är sådan utrustning som måste finnas med på ATV:n men mössen lär ju ge sig på det igen om jag inte fixar någon slags mussäker förvaringsask...



Så måste jag passa på att göra (gratis-)reklam för den bästa musfällan ever, åtminstone i mitt tycke: Giljotti! Har skrivit det förut, men det tål att skrivas igen med tanke på att ALLA verkar ha problem med möss i höst. Finns i två storlekar, så funkar både för möss och råttor skulle jag tro - vi själva har lyckligtvis inga råttor utan "bara" husmöss, skogsmöss och näbbmöss vilket är illa nog i och för sig eftersom de lyckas fördärva så mycket... På Biltema säljer de Giljotti i tvåpack till det facila priset av 39:-! Bara ett tips...



Här kommer förresten ett tips till, för er som är lässugna:

Kapitel1 är en sida med noveller dit man kan skicka in sina egna bidrag eller varför inte läsa (och rösta!) på andras! Speciellt vill jag slå ett slag för den här sidan, en novell som är skriven att välskrivande Rosetta.



Ikväll vankas det lite extra god mat här hemma: avocado med räkor och kaviar som en liten förrätt, fläskfile´ (från hemmaslaktad gris, of course) i ugnen tillsammans med grädde, svamp och blåmögelost, samt ris och grönsaker. En nyttig fruktsallad blir det till efterrätt. Det slog mig just att det är nästan lite 80-tals nostalgiskt på menyn ikväll, eller hur?!


Önskar er en trevlig fredag!

På återseende! /cejasmatte



 
 
Ingen bild

Rosetta

12 maj 2013 17:31

Men detta hade jag missat, såg det nu av en slump.
Tack för länkarn även om mitt tack kommer typ ett halvår försent ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Skapa flashcards