cejasmatte

Direktlänk till inlägg 21 november 2012

Lata kockens middagstips...

Av Malin - 21 november 2012 14:11



För den (ibland) lata kocken måste jag rekommendera:

Tex mex pizzan!!!

 

Vi äter inte pizza speciellt ofta här hemma, och själv måste jag erkänna att jag tycker det är oerhört trist att fixa pizzadegen - jag vet, jag vet.., jag har fått mask: LATMASK. :-)



Härom veckan tänkte jag att jag skulle testa Santa Marias tortillas för pizza för att snabbt och enkelt kunna slänga ihop några pizzor till middagen -- och vad jag är glad att jag gjorde det! Så enkelt och smidigt - och SNABBT - det plötsligt blev att göra pizza hemma. Mycket bra är också att fyra stycken precis får plats på en plåt!


 


Hur man sedan väljer att utforma sin pizza är ju upp till var och en.


Själv kan jag exempelvis tänka mig att breda ut ett lager pizzasås (för den lata kocken har Santa Maria numera färdig sådan på flaska), strö över lite riven mozzarella, lägg på tunt skuret vildsvinskött (brynt i förväg om man så vill eller beroende på hur tjocka skivorna är), några av de där kantarellerna man samlade på sig tidigare under hösten, kanske lite hackad paprika och lök. In i ugnen i sisådär tio minuter, sedan är det bara att hugga in! Avsluta med pizzatopping innan serveringen (återigen, så har Santa Maria också sådan på flaska, för oss som emellanåt är lata i köket) - och kasta gärna in lite smakrik Ruccola också på tallriken, så är middagen komplett. :-)


   


Förresten, varför inte använda någon av kryddorna som finns här som bordskrydda?! ;-) Onekligen ett spännande sortiment.


Bara för att jag normalt sett förespråkar t.ex hemmaslakt och egenodlade grönsaker (vilka båda verkligen hör till kategorin: VERY SLOW food), så betyder det inte att jag alltid är så flitig och duktig på att stå i köket. Ibland har man varken tid, lust eller fysisk ork/kapacitet att fixa och dona -- men ändå vill man äta gott. Då får man faktiskt lov att fuska!!!

 

På återseende, och happy cooking!

/cejasmatte

 
 
Ingen bild

Kaffemammans

21 november 2012 19:25

De där produkterna använder jag och min kärlek ganska ofta med, fantastiska saker det där!

Tack för ditt besök hos mig, och för din fina kommentar!
Din blogg kommer jag följa från nu!

 
C

C

21 november 2012 22:44

Du är bäst!

http://bokprinsessan.bloggplatsen.se

Malin

11 december 2012 14:51

Åhh vad snällt, den finaste kommentaren jag fått hittills tror jag! Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards