cejasmatte

Direktlänk till inlägg 11 april 2013

Våren är här (?), och Jobb-ig semester...

Av Malin - 11 april 2013 11:55

Nu känns det som att det är hög tid att blåsa nytt liv i den här, något avstannade bloggen!


Nåja, bättre sent än aldrig som man brukar säga. I skrivandes stund har cejashusse just avslutat två veckors "semester" - citationstecknen betyder helt enkelt att semester för vår del inte innebär lugn och ro, avslappning på en strand i Thailand eller ens något i närheten. För när det vankas semester så jobbas det istället på hemmaplan!


Våren = vedtider. Således har vi ägnat ett antal dagar åt att kapa, klyva och stapla upp ved i det hål som under vintern uppstått i vår vedbod. Vintern var på sätt och vis gynnsam eftersom stora delar av den var relativt mild och inte mycket ved gick åt, men på sluttampen kom vintern åter med många minusgrader och det återspeglades genast i vedförrådet.



Vår och vår, ja. Det känns fortfarande inte riktigt som vår här, i södra Småland. Nattfrosten består, även om den inte är riktigt lika tuff nu som för bara någon vecka sedan då det handlade om 8 - 10 minusgrader vareviga natt. Det har varit såååå segt och tillika tråkigt att titta ut på morgnarna och se is och snö ligga utanför.



Som odlare vill man självklart ha varmt och vackert väder på våren så att allt kan spira och gro. Men icke detta år. Först nu har det börjat tina upp och nu hyser man nytt hopp, kanske det till sist kan bli sommar i år också. Fast först och främst vackert vårväder. :-)



Våra härliga smågrisar som jag redan presenterat i både still- samt rörliga bilder de växer så det knakar och 50% av dem har dessutom hittat nya hem så nu går det ett gäng stora, välväxta och jättefina galtar här ute och väntar på försäljning. En av dem lär vi stoppa i vår egen frysbox nu inom det närmaste men resten hoppas vi få sålt nu den här månaden.



I nuläget väger de runt 40 kilo och skulle passa finfint för den som vill bjuda in till grillfest i sommar, så vi får väl se vad som händer här framöver på försäljningsfronten.



Hönorna gör så gott de kan, de med. Stora mängder ägg värptes varje dag ända från början av året och fram över påsken, precis som det ska vara, men nu har några av dem minsann lugnat ner sig i fråga om värpandet - de har istället, som vanligt, fått för sig att de ska ligga och ruva. Flera av dem är nöjda med att ruva ingenting alls, och andra vill gärna försöka sno någon annan hönas ägg för att ruva dessa en stund innan hon byter rede och vill prova ruva andra ägg. Suck.



Nä, om jag ska naturruva ägg så förlitar jag mig helt och hållet på våra fina och ruvvilliga dvärgkochin-hönor som aldrig ger upp och dessutom sköter kycklingarna prickfritt!



Ja alltså, ingen blir väl förvånad när jag berättar att "kyckling-TV:n" (läs: äggkläckningsmaskinen) står och går, dvs snart blir det nya små fjäderfän, precis som det ska va´ såhär års. :-)




Det har hänt väldigt mycket mer, både stort och smått och självklart kan jag inte gå in på allt, men jag avslutar just det här inlägget så som sig bör med en fotokavalkad med tillhörande bildtexter. Tanken är att i fortsättningen ska jag försöka att uppdatera betydligt oftare och jag önskar såväl gamla som nya bloggläsare välkomna hit/ välkomna tillbaka! ;-)



På återseende! /cejasmatte



           

Ved, ved och åter ved! Vedkap och -klyv får jobba hårt, och vi likaså, när det är dags att fixa årets ved. Vår härliga Ceja agerar inspektör -- men mest vaktar hon huset när vi är i vedhögen...




 

Sådana här pärlor kan man ibland hitta ibland vedträna. Hade inte hjärta att klyva upp denna till ved, utan den ska istället få bli mitt tälj-projekt framöver. Den som har bara ett uns fantasi kan nog lista ut vad som ska bli av det hela! ;-D




         

Svenne njuter av vårsolen, och en omkullvält blomkruka är perfekt för lite solbad!




       

Utomhusmatlagning! Stekhällen är perfekt för sådana vildar som oss, och här blev det en finfin chili con carne på blandfärs a la lantis: färs på älg och hemmauppfödd/slaktad gris. ;-)



 

Goda, hembakta smålandskringlor har det blivit mycket av på sistone!




     

Ceja och jag tog oss en resa med tåg härom veckan.



     

Påsken både kom och gick med allt vad det innebar i form av pynt, påskgardiner och blommor...



Isen ligger fortfarande på sjön. Jag längtar efter att sätta båten i sjön och ge mig ut efter de där hungriga vårgäddorna, men det ser ut som att jag får vänta lite till.... :-/



 
  De roliga och sällskapliga galtarna kommer när man ropar och vill både ha mat och bli kliade bakom örat! :)

Till salu, finns på annons på blocket. (Kronobergs län, Lantbruksdjur).





 
 
Sanna

Sanna

11 april 2013 13:00

Åhh va härligt ni ser ut att ha det gumman <3 Skulle behöva göra ett studiebesök hos er innan jag ger mig i kast med att bygga hönshus och donar, synd att ni bor så låångt bort bara.. ;)

Sköt om dig gumman <3
Kramar
Sanna

http://www.krimskramsan.bloggplatsen.se

Malin

11 april 2013 13:05

Tack snälla du, hör av mig snart

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards