cejasmatte

Alla inlägg den 13 april 2013

Av Malin - 13 april 2013 14:19

När vet man är man är en riktig lantis?



 

Jo, kanske inträffar ett av dessa tillfällen, när man plötsligt inser att man endast har ett enda par "NÅGOT SÅNÄR OKEJ" jeans i garderoben? Märk väl, inte FINA jeans, inte NYA jeans, inte ens "jag-har-använt-dem-max-tio-gånger-jeans" - nej, riktigt riktigt uppslitna jeans.



 


Jeans som du i princip får be snällt att välja sitta kvar på dig en enda gång till. Bara en enda gång till. Likadant sa du till både jeansen och dig själv redan för tio användningar sedan. Trots att de själva har bett att få sluta sina "denim-iska" dagar redan för länge, länge sedan.



Resterande par är alltså, totalt och oåterkalleligen, uppslitna - de är allt ifrån sönder i grenen (milt uttryckt, vad jag menar är att de mer liknar chaps än jeans - ja, allt hästfolk förstår vad jag menar när jag nämner chaps!); de saknar hel dragkedja; har inget tyg kvar på låren; de har typ 20 cm frans nedtill; är numera näst intill blekt gråvita/vitflammiga istället för - som vid inköpet - mörkblå eller svarta; linningen har lossnat från resten av byxorna; knappen hänger kvar i en skör liten tygbit och nita fast en ny är inte att tänka på eftersom det inte finns nog med tyg kvar efter alla tidigare omnitningar; fickorna är definitivt inte längre fickor utan mer som svarta hål i rymden..., behöver jag nämna mer än såhär?!



 



Vissa av ovan nämnda "föredettingar" (läs: jeans) är dessutom en väldigt fantasifull kombo av alla exempel ovan, plus antagligen ännu fler som jag inte ens kan påminna mig om just nu.



Då, och just då, när man står där framför sin patetiska garderob i missmod och svordomar, inser man följande (utöver det faktum att man kanske får gå halvnaken resten av dagen): inte nog med att man är en riktig lantis som lever näst intill hela sitt liv, (and I mean twentyfour-seven) i jeans, nästan såpass att man till och med sover i detta förvisso underbara plagg, utan att det också *suck* är hög tid att köpa nya. Eller rättare sagt, det var hög tid att köpa nya för ungefär fyra månader sedan. Eller kanske tre år. Men vem lägger sådant på minnet. *If it ain´t broken, don´t fix it. And if it IS broken, keep wearin it*




 



Men för fyra månader sedan, eller någonstans där runt omkring (give or take some years or so), så hade man ju flera par i reserv.


Jo, faktiskt, det hade man:


Det var de med fransiga byxben: men, tja, vad gör väl det om de har lite extra god uppsugningsförmåga de sista tjugo centimetrarna nedtill; det torkar när jag väl varit inomhus i värmen - i sisådär ett par timmar..



Knappen hänger löst och ramlar snart bort - men vadå, det finns ju livrem att ta till och då behöver man faktiskt inte knäppa knappen - dvs den knapp som snart inte existerar.



Att tyget på låret numera är obefintligt: jo men det är ju SÅÅ skönt när det fläktar lite genom kläderna på högsommaren när man utfodrar djuren eller ogräsrensar landen eller skördar potatis... Kanske inte är riktigt lika skönt i minus tio grader i januari - MEN, det kommer ju trots allt snart en sommar till!?



 



Att gylfen är kaputt: tja, det finns ju alltid säkerhetsnålar att ta till vid behov. Att de kan öppna sig och stickas: jaja, det känns nog inte sååå hemskt NÄSTA gång det händer. Jag SKA inte skrika och svära (inte lika mycket och högljutt som senast det hände, menar jag).




Att hela grenen är uppsliten, from front to back, really, och kanske emellanåt visar mer utav mig själv än vad jag normalt skulle vilja visa, tja... Sååå bra satelliter har de väl ändå inte ens år 2013 (?) och OM det skulle komma någon på oväntat besök så får jag väl helt enkelt se till att inte vända baken till och böja mig framåt (och varför jag någonsin skulle vilja göra DET inför eventuella besökare, är ju en helt annan fråga?).




Men nu kan jag i alla fall andas ut. Ja, i sisådär fyra - fem år skulle jag tippa, för idag har det inhandlats några nya par av detta - inte outslitliga, men väl oumbärliga - plagg som kallas JEANS. Alla lantisars dröm, I´m sure.



...Det vill säga när jag inte ikläder mig: jaktbyxor, friluftsbyxor, twill, kjol, klänning eller för den delen andra plagg som säkerligen blir föremål för ett helt annat blogginlägg, någon gång i framtiden. :-)



 

 

På återseende! /cejasmatte, nästan alltid, fast inte alltid, i jeans. ;)

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Skapa flashcards