cejasmatte

Alla inlägg den 14 juni 2013

Av Malin - 14 juni 2013 13:26


Ceja säger: STOPP!!!...





   





Gör som jag när ni är på sjön: använd flytväst!!!



   


På återseende! /Ceja via Cejasmatte ;-)


Av Malin - 14 juni 2013 12:54


 

Svenne



...för att man ska hinna blogga nuförtiden! ;-)


Ja inte är man sysslolös direkt, är det inte djuren så är det grönsaksodlingen som tar tid, och utöver det allt annat som krävs för att livet ska fungera. De sista veckorna har det verkligen varit full rulle, men även lite tid för ro och avkoppling (jodå, faktiskt!) i samband med att vi bl.a gav oss av på en liten minisemester med husvagn och hund, närmare bestämt till södra Kalmars län och Skeppeviks camping där vi stod i tre nätter. Dagarna ägnades åt lite av varje, besöka omgivningarna, gå på stranden och en tur blev det också till Kalmar. Samma dag passade vi också på att besöka goda vänner som haft mage att flytta så långt bort att vi numera aldrig ses ;-) så det var ett roligt besök!!! Tror att ni läser detta så: Tusen tack för senast! :-)


                                         

                     

   

 

Skeppevikens camping


Det har också blivit lite kultur minsann, det får jag väl verkligen lov att säga som annars är som mest "kulturell" när vi går på bio men härom veckan körde vi till Växjö och Smålands Museum, där vi besökte flera olika utställningar som pågår där; Eddie Meduza was here, Blod - vampyrer, varulvar, Utvandrarnas hus och Glasmuseet. Jag minns knappt när jag var på museum senast (jo det gör jag, det var i Varberg för några år sedan då vi hälsade på hemma hos Bockstensmannen)! Lite olika stil på dessa utställningar som vi nu besökte, ni får själva lov att döma efter bilderna...


 

Huu... Ryd!? Hjälp... ;-)


Smålands museum

                 

   

Den här glaspjäsen (en annorlunda flaska) hette "Fyllesvin". :-)

 

Ett sådant här hönshus skulle man haft! ;-)


          

Ordentlig regnskur på vägen hem.





Sedan har vi ju haft vårt sågprojekt som nu är avklarat, nu börjar istället fas två i det här lite plötsligt tillkomna byggprojektet som vi drog igång här för någon månad sedan. För ett par dagar sen hämtade vi hem block och under dagen görs de sista inköpen till det här projektet. Det började med tre fällda tallar, och vad det slutar som... tja, det avslöjar jag allt eftersom. :-)


 



Tack och lov är nu äntligen all ved också färdigkapad, -klyvd och -staplad! Veden vat ju egentligen klar redan för "länge sen" men så tillkom det ju sågytor också efter allt virke som sågats upp här under våren och sommaren och då var det bara till att ta nya tag igen i vedhögen.



Elmia wood hann vi också med att besöka en vecka in i juni, lite bilder därifrån bjuder jag också på.


       

 

 

Fyndade strumpor! 14 par för hundra spänn - som hittat! :-)

                             

Roliga skyltar :-) 



Jag kan verkligen inte klaga på väderleken den senaste månaden, det har varit helt perfekt ur alla synpunkter. Sol och varmt och riktigt "växtväder" så även min grönsaksodling är riktigt glad. Vatten har jag givetvis fått tillföra för det har inte regnat många millimeter (inte förrän det plötsligt började vräka ner igår), men det är inte alldeles för besvärligt att sätta i en kontakt i uttaget och starta pumpen, sedan sköter konstbevattningen sig själv. Bekvämt och bra!



Bekvämligheter kan minsann behövas: efter att ha ägnat ofta 6-7 timmar per dag i grönsakslanden för att hacka, luka, rensa, kupa osv osv, så finns det inte en chans att jag hade klarat av bevattningen också när kvällen kommer, jag får vara glad om jag kan ta mig in överhuvudtaget... Så är det när kroppen strejkar, men det är bara att försöka bita ihop och jobba så länge det går.



Ute på sjön med båten har det endast blivit en enda gång i år, sorgligt men sant. Men å andra sidan var det en sådan fantastiskt fin, underbar eftermiddag och kväll att den var värd minst tio båtturer!!! Ceja var självklart med, och lite bilder kommer här...


                               


Annars tycker jag mest att den här våren (vilken vår förresten? Det blev ju sommar direkt!) har försvunnit med stormsteg och nu är det snart redan midsommar! Jag hinner inte med i svängarna riktigt. :-) Har vi tur, och det tror jag nog i år, så blir det egna nypotatis till midsommar, de började blomma för någon vecka sen och det lovar ju gott inför kommande vecka. Det finns väl ändå inget bättre än egna, goda färskpotatis till midsommar?! :-)


 

Nä, det är inte jag och en av våra grisar... ;-)



Annars slår jag denna gång ett litet extra slag för Instagram, som är en så förträfflig "mikro-foto-blogg" (kan man skriva så?) som jag använder mig mycket utav speciellt nu såhär års när det är lite svårt att få tid och ork att räcka till till den här bloggen, och kan därför varmt rekommendera Instagram till alla som ännu inte upptäckt detta! Mig hittar ni, såklart, som @cejasmatte :-)


På återseende! /cejasmatte

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Skapa flashcards