cejasmatte

Alla inlägg under februari 2015

Av Malin - 16 februari 2015 09:06

   

 

Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta lite om just avelsägg.


Avelsägg är alltså precis som ordet säger, ägg som är avsedda att kläckas fram, antingen i maskin eller under en höna. Avelsäggen hanteras inte på riktigt samma sätt som äggen avsedda för konsumtion, exempelvis tvättas inte avelsäggen utan skulle ett tänkt avelsägg visa sig vara väldigt smutsigt när man plockar in det från redet, väljs det istället bort och hamnar ibland matäggen för tvätt.


Avelsäggen förvaras svalt, och ställs medan den spetsiga änden nedåt i ett flak, vilket jag förvarar lutande, för att några gånger per dag vända flaket.


Innan man kan börja samla in avelsäggen ska man tänka på att hålla grupperna rasrena, dvs åtskilda efter ras, tre veckor innan man börjar samla ägg. Förutsatt att man nu önskar kläcka fram renrasiga djur ur äggen förstås, jag har även en blandrasgrupp att samla ägg ifrån och det kan väl ofta ge roliga överraskningar när dessa kycklingar kläcks!


Jag ser allra helst att de avelsägg jag säljer kan avhämtas på plats här på gården, eftersom det är ett känt faktum att posthantering av avelsägg knappast gynnar kläckbarheten, tvärtom. Men i de fall där det inte går, kan jag tänka mig att skicka avelsägg på posten, de kommer då att paketeras väl, och avelsägg skickas lämpligen i början av en vecka för att de inte ska riskera att fastna på en postterminal någonstans, över en helg.


Vid intresse att köpa avelsägg ifrån mig, tag kontakt via ett mail så får du veta mer hur jag går tillväga. Kom ihåg att på äggpriserna nedan tillkommer kostnad för frakt och emballage!


Avelsägg - höns

Gökfärgad Maran 20:- per ägg (bild 1)

Svart koppar Maran 20:- per ägg

Creme crested legbar (kommer inom kort att sättas rasrent, ägg tidigast mitten av mars) 20:- per ägg

Blandrasägg (flocken består utav Araucana, Blommehöns, Maran, Australorp, Creme crested legbar, Kochin) 10:- per ägg (bild 2)


Avelsägg - kalkon (nr 3)

Bronskalkon 30:- per ägg


Avelsägg - anka (nr 4)

Pekinganka 25:- per ägg


 Se gärna annons här.



Vid intresse av att köpa avelsägg eller om du undrar över något, tag kontakt med mig via mail: cejasmatte@gmail.com


 

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards