cejasmatte

Alla inlägg den 29 juni 2011

Av Malin - 29 juni 2011 11:33



På måndag så - inte smäller det - men väl _kläcker_ det! Hoppas vi!


 


Det här är ett samarbete med vår granne Christina, www.toftahult.se som liksom jag är en "blommefantast". Låt mig förtydliga: I äggkläckningsmaskinen, en King Suro om någon undrar/är intresserad, som Christina m fam äger och jag s.a.s "har hand om" och sköter själva proceduren av, lade vi den 12 juni 24 stycken ägg från mina blommehönor.


Nu börjar "due-date" närma sig, alltså måndag - tisdag, då kycklingarna förväntas kläckas.

Av de totalt 24 äggen så fann vi, då vi lyste dem, 15 stycken med levande kycklingar, 2 stycken med s.k "döda groddar", resterande var klarägg (alltså "tomma").


På fredag, 3 dagar före beräknad kläckning, ska "kuvösen" lyftas ur vaggan (maskinen är helautomatisk) och ställas plant på bordet och i samma veva höjer man luftfuktigheten. Visst låter det hela som vetenskap?!


Fantastiskt egentligen, att på detta maskinella vis kunna kläcka fram kycklingar! Nåväl, vi är inte i hamn ännu, utan än så länge gäller det att hålla tummarna och hoppas på det bästa!



På återseende/cejasmatte




PS: Återkommer med info om hur man "lyser ägg", för de som kan tänkas vara intresserade! Ska försöka få till lite bilder också!

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards