cejasmatte

Direktlänk till inlägg 27 februari 2012

Ägg, ägg och åter ägg

Av Malin - 27 februari 2012 17:09


Skillnaden mellan Avelsägg och Matägg.


Jag fick (återigen! Kul med så stort intresse!!!! :-)) en ny förfrågan om vad som är skillnaden mellan - vad jag kallar för - "avelsägg" och "matägg". Jag vet att jag skrivit om just detta förut här på bloggen, men eftersom våren närmar sig och kommersen snart är i full gång på "äggsidan", så kanske det är lika bra att jag berättar igen om hur jag hanterar äggen, beroende på dess ändamål!


Matägg


Precis som det låter, kanske man kan säga: det här är ägg som är meningen att vi människor ska konsumera, ja käka upp rätt och slätt. :-) Dessa samlas in 1 - 2 ggr dagligen, tvättas/rengörs och förvaras direkt efteråt som kylvara, innan de så småningom säljs (eller för den delen används av oss själva här hemma!).


Matäggen härifrån vår gård kan komma ifrån olika hönor, korsningar eller renrasiga, och det spelar egentligen inte så stor roll mer än att man ser skillnad på storleken och på skalets färg. Själv kan jag exempelvis se om en blommehöna, en australorp eller en benbefjädrad höna värpt ägget :-) Vi har inga hönor som värper ägg med helvita skal, men alltifrån ljust beige via ljusbruna med små prickar till mörkare bruna, kan man finna här hos oss.


Gemensamt för alla våra matägg är dock att de har en knallgul gula, ja nästan orange!, och de ger en sådan fin, intensiv färg åt såväl sockerkakan som pannkakorna! :-)


Jag har testat ägg härifrån och det äldsta jag testat var ca 3 månader gammalt. Det var då hanterat som kylvara hela tiden, och det var INTE surt. Ägg har lång hållbarhet, och framförallt om man förvarar dem i kyla.


Avelsägg


Avelsäggen däremot, är de som (förhoppningsvis!) ska ge upphov till nya små kycklingar; hönor och tuppar av olika raser!


Om jag planerar att kläcka fram kycklingar av en viss ras, låt säga Australorp för enkelhetens skull (jag har i nuläget just en sådan grupp; 1.7), sätter jag ihop en avelsgrupp dvs de individer som ska bli mödrar + fader åt de små. 1.7 (som ovan) betyder att det är en tupp och sju hönor. Hade det stått ex.vis 2.5 hade det betytt två tuppar och fem hönor, osv. Första siffran är alltså antalet tuppar och andra siffran är antalet hönor i besättningen eller gruppen.


Man bör låta dessa blivande föräldrar gå tillsammans i åtminstone 3 veckor innan man börjar samla in ägg (om man haft hönorna ihop med andra tuppar, alltså av annan ras, innan). Sedan börjar man samla in äggen. Har man många hönor kan man kanske få ihop äggen på en dag, andra får samla längre.. Själv vill jag helst inte att äggen ska vara äldre än ca 10 dagar då de läggs i kläckaren, max 14 dar.


Under tiden som man förvarar äggen, i väntan på att de ska läggas i kläckaren, så ska äggen "vickas", vändas, dagligen. Alla gör på olika sätt men själv har jag dem i en äggkartong som jag ställer på snedden, på "högkant", och ett par ggr dagligen vänder jag så att den andra kortsidan står uppåtlutad istället. Dessutom står äggen med den toppiga, spetsiga änden nedåt i kartongen, likaså gör de så småningom i kläckaren.


Jag torkar/rengör inte äggen aktivt som sådant, utan de ägg som helt enkelt är för skitiga ratar jag istället helt som avelsägg. Vad man däremot lämpligen gör är att doppa ner äggen i Virkon S-lösning (Virkon S + vatten), låta dem torka, innan man lägger (läs: ställer) dem i äggkläckningsmaskinen. Descinificering, helt enkelt. :-) Äggen ska vara torra och rumstempererade innan de läggs in i kläckningsmaskinen.


Sedan kommer man in på avdelningen äggkläckning, vilket är en annan historia - den får ni vänta lite till på! :-)


Nu när ljuset börjar komma tillbaka och våren är i annalkande så sätter hönorna fart må ni tro! Det är alltid lika roligt när en unghöna börjar lägga sina första ägg, jag kommer nog aldrig att tröttna på detta lilla mirakel.


Jag vet inte om ni ser det på samma sätt som jag, men jag vill likna det vid TVÅ "födslar"... En när själva ägget kommer ut, alltså när det läggs av hönan (ajaj, eller...?!) - där finns potentialen till ett nytt liv - och sedan ytterligare en när/OM ägget verkligen kläcks och det kommer ut en kyckling -- ja, ajaj det också tycker jag nästan... När man bevittnat en kläckning LIVE så ser man att det är verkligen inte utan problem/motstånd som den lille tar sig ut. Fascinerande egentligen! Alla tycker säkerligen inte så, men det är väl det som skiljer oss fjäderfäfantaster från resten...   


 

 

 


På återseende! /cejasmatte



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards