cejasmatte

Alla inlägg den 8 september 2011

Av Malin - 8 september 2011 12:15


Nu tänkte jag berätta vad jag ägnade mig åt under en heldag den gångna helgen - snickeri!


Jag har personligen alltid varit vad de flesta kallar "händig", mitt kön till trots ;-), och jag hade den stora turen att födas UTAN tummen mitt i näven, om man kan uttrycka det så.


Att jag sedan hade en far som ivrigt ville uppfostra mig till att bli just "händig", självständig, och kunnig inom det mesta, och som dessutom ansåg att  "en bra kvinna reder sig själv" (vilket måste varit högst ovanligt för hans generation kan jag bara säga: han var själv född 1925, och merparten av männen i hans generation tyckte nog oftast att "kvinnor ska stå vid spisen, and that´s it!", ungefär. Men inte min far, inte.).


Nu blev jag ju - kanske till min fars stora förtret ? - aldrig den stridspilot, eller pilot överhuvudtaget, som han säkerligen hoppats på (själv var han en flygare alltigenom, och han var nog mer HEMMA på F5 i Ljungbyhed, än vad han kände sig hemma i bostaden, men det är en heeelt annan story... ;-) ), MEN han lyckades åtminstone lära upp mig på mycket....


Alltifrån hantering av hammare och spik, till bilmek, dra rör, elektricitet, avlopp, ja you name it, och inte minst något som VERKLIGEN fastande: grönsaks- och blomsterodling! Min far  var något av en tusenkonstnär, och även om han emellanåt körde med vad han kallade "bonnalagning" eller "vi gör det provisoriskt så länge", så var han de facto insatt i allt/det mesta och det han inte redan visste eller kunde, ja det tog han antingen reda på eller lärde sig, på ett eller annat sätt!


Han i sin tur hjälpte givetvis också mig, inte bara rent ekonomiskt under alla åren med hästarna, utan också praktiskt med just dessa djur; men även andra. Som ett exempel var det alltid farsan och jag som tog hand om höstens slakt av alla ungtupparna, och så vidare.


Nåväl, nog om just den biten, men nu skulle det handla om att vara HÄNDIG tänkte jag.


Jag har under några veckor planerat att inreda vår s.k "tomma box" till ännu ett hönsutrymme. Boxen var ingalunda tom, för vi använde den som regelrätt förvaring av allsköns SKIT, men det är ju synd, tyckte jag, att slösa med denna fina yta när jag kan hysa ännu en grupp hönor på den platsen! :-)


I alla fall, så gjorde jag slag i saken och även om jag nu är så lyckligt lottad att jag har en ytterst händig och duktig, snickrande sambo, ville jag fixa detta på egen hand, eller åtminstone fixa så mycket som möjligt själv!


Därför finns nu en styck "sittpinneställning", samt en omgång nya värpreden i hönornas nya box, ni kan se bilder nedan. Allt tycks dessutom ha blivit godkänt, eftersom både sittpinnarna och redena både invigts och använts. :-)


Tanken är dock att våra "små ligister" (a.k.a. kycklingarna) ska bosätta sig här, och denna flytt kommer att ske inom ett par dagar. Det kommer alltså att ske diverse förflyttningar inom hönsbostäderna den kommande tiden, och allting kommer bara att bli bättre!!! :-)


När jag ändå är igång vill jag också visa lite bilder från stallinteriören som sådan, som t.ex på våra kaninburar. Se bilder med text nedan!!!




 


Snickrade ihop en sittpinneställning till den nya hönsboxen!



    


Snickrade dessutom ihop nya reden, 2 X 3, som synes ovan.


 


Entren till vårt stall


 


Som synes är det våra forna hästboxar som numera inretts till hönsbostäder...



   


Allting är mycket gediget gjort från början...




 


Såhär ser våra "reservburar" ut, de funkar för både kaniner och hönor under kortare tidsperioder.


   



Stora kaninburar, med "modulburar" ovanpå, dessa är smart gjorda så att man kan "koppla ihop" 1 - 4 stycken allt efter behov. En och en, två och två eller alla fyra i en lång rad. Allt sker ytterst enkelt genom plywoodskivor som skiljer av där och när, man så vill.


 


   


Den nya hönsboxen


 


Vad döljer sig bakom dörr nummer ett?! :-) Om allting går som planerat har vi snart vaktlar bakom denna dörr... :-)


 


Utrymmet med dörren öppen.


  


Gamla hönsboxen


   


Hönorna går ut genom en lucka som stängs/öppnas kvällar/morgnar



   

 

 

 

   


Sist men inte minst, Ceja får avsluta just denna bloggsession, kan man bara bli mer bedårande än så, eller?!?! :-)



På återseende! /cejasmatte

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards