cejasmatte

Direktlänk till inlägg 21 februari 2012

Fy för blötsnö!

Av Malin - 21 februari 2012 11:40


Ja, fy fasiken för blötsnö, säger jag!


Egentligen ska jag inte klaga med tanke på hurdan vintern trots allt har varit som helhet - vi har inte haft vare sig några stora snömängder,  eller långa perioder av extrem kyla den här vintern 2011/2012. Men nu tyckte vädergudarna tydligen att vi haft det alltför bra, för i sista minuten (?) kom vintern till oss i januari/februari med både snö och kyla, och värst av allt är nog denna blötsnö som nu har lagt sig här ute.


Men nåja, så mycket har inte vintern kvar att ge, vi är trots allt tre veckor in i februari månad, och våren är verkligen inte långt bort!


2012 års sådd har dragit igång förresten! Visserligen i ovanligt liten skala (än så länge vill jag påpeka!), helt enkelt pga att vaktlarna huserar i rummet i källaren som används till allt möjligt: här odlas det, det kittas fönster, drivs upp fjäderfän och mycket annat! :-)


Hittills är det endast kryddorna som jag sått (första omgången); och det blir en massa roligt (och GOTT!): bl.a  timjan, mejram, rosmarin, basilika i flera olika varianter, citronmeliss etc, etc. Inom någon vecka drar jag igång med tomat- och paprikafröerna samt en del annat också givetvis. Ni som känner mig vet att jag alltid sår oh so too much, men vad tusan gör väl det... Man får gallra och gallra och gallra lite till, det brukar alltid bli bra i slutändan! :-)


På tal om att så... Jag vill absolut slå ett slag för att så krasse, och att grodda sina egna groddar, såhär  i vintertid när alla människor behöver sina vitaminer! Köp ett groddtråg för några tior och köp hem lite härliga ämnen att grodda - det finns massor; linser, bönor och solros och vete, ja you name it!


Fulla av vitaminer, kripspigt goda i sallader eller på smörgåsen, supernyttigt helt enkelt. Själv är jag igång med både groddning och krasseodling på köksön, så alla som funderar - sluta fundera och gör slag i saken, det passar så himla bra såhär års (även om det självklart är gott och nyttigt året runt!).


Vad händer då i övrigt här på gården?! Jo, vaktlarna tycks gå åt på löpande band - och nu menar jag inte att de dör för mig (ve och fasa om det så vore!), utan tvärtom - de säljs och tingas i parti och minut känns det som. Jätteskoj! Dags att fylla kläckaren på nytt, helt enkelt (den tar cirka 50 vaktelägg i stöten)... :-)


Till helgen blir det ånyo grisslakt här hemma, och denna gång blir det nog inte utan att både en och två tårar fälls, tyvärr... :-/ Skriver inte mer om just DEN biten nu, vi får se om det kommer något mer om det i nästa vecka.


Extra glad är jag idag för jag fyndade igår, köpte mig ett par Tretorn Retriever för endast 549:- vilket är ungefär halva priset, ja i alla fall inte långt ifrån! Suveräna och sköna är dem, sitter som en smäck! Ett mycket bra köp. I normala fall traskar jag runt i Tretorn Sub eller mina Graninge kängor, men det här var ett välkommet tillskott till hemma-skodonen.. Fast det är klart, jag hade ju ännu hellre skrutit om att jag köpt mig ett par Loboutin eller Manolo Blahnik, men tyvärr är fallet nu inte sådant. ;-) Kanske nästa år...


För att förenkla det här med att visa bilder på hemsida/blogg så har jag nu gjort slag i saken och tagit mig an +Googles tjänst för bildvisning, och är hittills mycket nöjd måste jag säga! Kanske jag får äta upp dessa ord, kanske inte, men jag provar att lägga ut länken till mina album och skulle det inte funka på ett eller annat vis är jag tacksam för feedback!

https://picasaweb.google.com/112255511249599466762


Har försökt dela upp albumen och dess innehåll något sånär, men ibland blir det kanske inte så värst väl katalogiserat ändå... Nåja, nu ska vi inte vara petiga. :-) Kika gärna in! Jag har ju den här bloggen, och utöver det hemsidan på

http://cejasmatte.n.nu men där är utrymmet ganska ordentligt begränsat om man inte är Premiumkund (vilket jag alltså inte är, eftersom det finns så många bra gratistjänster att jag valt att utnyttja dessa, sniken och snål som den smålänning jag är ;-)).


Så att samla alla intressanta foton, och kanske en del ointressanta också, på ett och samma ställe borde vara en ganska god idé, när man som jag, inte får plats med fler på hemsidans utrymme.


Avslutar denna gång såhär..:


http://www.youtube.com/watch?v=CBQ01X-1AlI


http://www.youtube.com/watch?v=S9ZbuIRPwFg&ob=av3n



På återseende! /cejasmatte

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards