cejasmatte

Direktlänk till inlägg 30 juli 2012

Livet på landet i ord och bild

Av Malin - 30 juli 2012 18:46

Igår var det (åtminstone tillfälligt) slut med det "fina vädret" men jag klagar inte för en gångs skull - för när det faktiskt blev svalt och regnet åter behagade falla, så fick vi vårt "tillfälle" - och sådana är ytterst sällsynta just såhär års vill jag lova - att slakta en gris.



Jodå, ni läste rätt. Det blev grisslakt här igår eftermiddag.



Nu blev det visserligen ingen "grill-gris" som sådan, (dvs ingen helstekt gris/grisfest på gång) eftersom vi var tvungna att slakta/stycka/finstycka/mala/förpacka köttet i sedvanlig ordning, just pga att det trots allt är juli månad (snart augusti!) och även om gårdagen var SVAL med sommarmått mätta, så vill man definitivt inte stå och "spara" en halv gris i väntan på grillning/sommarfest. Då är det mycket bättre att tillvarata detta utsökta kött medans tider är, läs: finstyckat i bitar som sedan också går att grilla, eller vad man nu vill göra.




Så grisslakt blev det, och allting gick i sedvanlig ordning bara bra och den "lille" piggyn dog mätt och glad i sin hage utan någon som helst stress eller annat obehag. Vips så var han borta och sedan tog arbetet för vår del vid.

När grisen var avblodad så spolades kroppen av, för att undvika onödig kontaminering av själva slaktkroppen. Jord och annat vill man INTE ha med när man står och hanterar kroppen/köttet, så då är det mycket bättre att spola av innan man börjar på med öppning av grisen.




Den här lille galten vägde 50 kilo (levandevikt) och för många tycks det kanske som litet, men det är det ingalunda. För har man, som vi, möjlighet att slakta såhär unga djur så är det absolut värt det, för köttet man får tillbaka är så otroligt mört och fint. Men OM man ska säga något åt det negativa hållet så vore det möjligen att det är LITE VÄL MAGERT (!), men det tycker jag oftast bara är bra. Även om man på vissa bitar kanske kunde önskat en aning mer "fettkappa" - som på den här grisen (som ändå var extremt välfödd och stor för sin ålder) var näst intill obefintlig. Men ändå, vilket kött. Utsökt.




Så vi ägnade cirka 4, kanske 5 timmar totalt, igår eftermiddag/tidig kväll åt att slakta, stycka/finstycka och mala samt förpacka köttet, och för oss är det inga större konstigheter utan efter väl uträttat värv är man istället nöjd med att allt gick fint, grisen fattade inget utan dog som alla slaktdjur borde få dö, och nu har vi frysen full med prima kött som vi kan njuta av fram till i höst då det är dags att slakta julagrisen någon gång i november (?). :-)




Sen måste jag erkänna, att som gammal hästmänniska/f.d. tävlingsryttare så har jag, idag, ägnat en liten del av eftermiddagen åt att titta på sändningarna från OS och då menar jag fälttävlan! :-) Liiiite paus får man väl lov att ta ibland.. ;-)




Bjuder på lite bilder från gårdagen nedan, och jag gör som jag brukar när det är bilder av lite känsligare natur: vill man INTE se bilder av döda djur/djurkroppar eller slakt eller någonting i den här stilen, så klicka hemskt gärna vidare till typ

www.aftonbladet.se eller www.tv4.se eller nånting annat. :-) Jag är ytterst väl medveten om att alla vill/klarar inte av att se slaktbilder (även om dessa är väldigt "snälla" eller hur jag ska säga), och det är absolut upp till var och en!

 



På återseende!

/cejasmatte





 

 

.....................


PS: En liten trevlig sak att också nämna i dagens inlägg är ju att: Åhh vilken fin och härlig skörd vi just nu har i form av potatis, zucchini och lök! Jag skördade i förmiddags en stor, härlig hög med mandelpotatis samt givetvis även andra sorters potatis, gröna zucchinis (de gula är på G de också!) samt färska, fina lökar som buntas ihop i mixade knippen (silver-, gul-, röd-, och shalottenlök!), alltihop till försäljning. Hoppas på uppskattning! :-)





...........................................






 

...och nu kommer bilderna! :-)









  

Jag till vänster, cejashusse till höger, samt bilden till höger när slaktkroppen spolas av.




   

Vägning samt flåning av slaktkroppen.




   

På bilden till höger håller jag på att stycka. På vänstra bilden tror jag (om jag minns rätt nu) att jag håller på att ta ut(läs: skära ut) njurtappen för trikin-provtagning, vilket vi alltid gör även på tamgrisar!





     

Jag styckar :-)





 

Här tar jag ut tungan. Tungan skärs ut underifrån. Dvs jag flår av underkäken, sedan lossar jag tungan från det hållet och vips, så har man en fin bit hundmat. :-) Tyvärr äter jag inte tunga själv.





   

cejashusse och jag hjälps åt, på högra fotot skär jag med tigersåg och speciellt blad för slakt.




   

Ceja glömmer vi aldrig bort! Här gnagar hon på lite godis. :-)

 
 
Sanna

Sanna

3 augusti 2012 16:59

Oj oj här händer det saker ser jag! =) Härligt att kunna fylla upp matförråden och dona kan jag tro. Min lilla balkong tycks inte ge nån skörd alls att tala om i år..suck..men nya tag nästa säsong.. =)

Hoppas allt är bra med dig gumman! <3
Kraaaaam
Sanna

http://www.krimskramsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards