cejasmatte

Alla inlägg den 15 december 2011

Av Malin - 15 december 2011 12:12


Pga förfrågningar så inleder jag med mina rekommendationer för kokning av vaktelägg:


Personligen tycker jag följande koktider funkar bra: 1 1/2 minut i kokande vatten om man vill ha ägget en aning lösare,  "krämigare" i konsistensen, och 2 minuter om man vill ha det fastare. Skulle man föredra sina vaktelägg riktigt hårdkokta så 2 1/2 min i kokande vatten! Tycke och smak varierar så det bästa är givetvis om man provar sig fram själv.


Man kan självklart också lägga i äggen i kokvattnet och låta de koka med upp, men då får tiderna modifieras med låt säg 1/2 - 1 minuts kortare tid!


Passar på att visa hur vi förpackar våra ägg nu till jul och nyår, i 6- resp 12-pack. Varje ägg är individuellt invirat i rött silkespapper. :-)


 

   


     

 


Härom kvällen passade vi på att köra iväg en sväng för att promenera/rasta  Ceja, och hamnade då på gamla banvallen utanför Ryd, i Norraryd närmare bestämt, och tog givetvis lite bilder....



   


   


     



På återseende! /cejasmatte

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards