cejasmatte

Alla inlägg den 2 april 2012

Av Malin - 2 april 2012 12:17

Fick ett sånt härligt foto-ryck idag i (läs: tack vare!) det fina vädret.


...och eftersom jag ändå skulle ut och ta hand om djuren kunde jag lika gärna fotografera lite under tiden. :-) Så här kommer lite blandade bilder, med tillhörande kommentarer:


 


     

Vaktlar, vilka härliga typer.. ;-) Våra är Japanska Jumbo vaktlar, vi har viltfärgade, vita, samt honung (främst!). Säljer både ägg för mat- och avel, samt unga fåglar allt eftersom (kläcker fram regelbundet).

 

    

Till vänster, Estelle, vår framtida avelshona, till höger nuvarande avelsparet Gotlandskanin/Belgisk jätte-korsning.

 

      

Nu har ute-kaninburen flyttats ut för året!!! :-)

 

  

Stallet eller i alla fall en del av det, med kanin- och vaktelburar - hönsboxarna m.m syns dock inte på det här fotot.

 

 

  

Körsbärsträdet i väntan på sommaren...

 

 

        

Svärmors katt Lukas, på första kortet så... ehum, gör han nog något privat ;-)

 


 

   

 

 

     

Vår fina avelsgrupp Australorp, sju hönor med tupp.

 

 

 

   

Sabuni slumrar i vårsolen

 

 

    

Till sist våra små godingar (i dubbel bemärkelse!!!) 

 

 

På återseende! /cejasmatte https://picasaweb.google.com/112255511249599466762

Av Malin - 2 april 2012 09:19


 


Har jag skrivit det förut möjligtvis (    ): Oj vilken helg!   


Som ni kanske märkt blev det ingen datortid alls under helgen som gick. Dessutom var jag på rymmen hemifrån under torsdag och fredag med släktbesök i Skåne ;-), och då hanns det inte heller med någon tid vid datorn. :-)


Jag vågar nog påstå, utan överdrift, att nästan hela lördagen gick åt till att sitta i bilen. Vi var tvungna att hämta hem ännu mer halm samt (skulle det visa sig) även hö, eller rättare sagt hösilage men det var så otroligt torrt att det nästan mer får klassas som hö! Dessutom köpte jag hem 15 stycken härliga Araucana-avelsägg som ska hamna i kläckaren inom kort! Efterlängtade kan jag säga!!!


Det blev alltså många timmar i bilen i lördags och en som var glad åt detta var CEJA, som fullkomligen älskar att åka bil. Att uttala de orden: "Å-K-A  B-I-L", ska man INTE göra om man inte menar allvar, kan jag lova! Den lilla hunden blir lika överlycklig varenda gång och även om JAG inte kan förstå riktigt varför ;-) så är det roligt om vi nu kan glädja henne med det lilla. :-) Hon är ju som jag vet att jag skrivit tidigare,  i stort sett alltid med oss i bilen vart än vi kör, möjligtvis kombinerade bio- och restaurangbesök i stan undantaget, för då blir det helt enkelt för länge för henne att ligga i bilen. Men annars så!


Tyvärr tycks vi "bo mitt emellan" precis allting vad gäller stråfoder och det finns ingen säljare av hö och halm på nära håll. Så är det nog att bo här i södra, steniga Småland - det finns helt enkelt inte så många som producerar vare sig hö (gräsvallar) eller halm (sädesfält) - åtminstone inga som VI lyckats hitta. Det är tråkigt men vad göra? Vi får helt enkelt söka oss längre iväg, i detta fallet åt Blekingehållet till. Kostnaden blir högre och körsträckorna längre = tidskrävande, men vi har inte mycket att välja på om vi vill kunna hålla djur.


Nu ska jag inte klaga, det var mycket värre på den tiden vi hade hästarna för då gick det åt så himla mycket MER av de varorna, och det var ett ständigt aber var vi skulle köpa hö/halm och hur långt vi skulle behöva köra, samt inte minst: vad vi skulle bli tvungna att betala!!! Jag minns fortfarande med fasa sista gången vi hämtade hem hö och halm åt hästarna, då vi fick betala ett fruktansvärt överpris per bal - dels var balarna mycket tyngre (ehh, njae - önskar vi haft en våg med oss, kan jag bara säga!!!...) och dels var priset högre och PLUS moms när vi kom dit och skulle hämta, än mot vad vi fått veta innan. Då känner man sig en aning uppskörtad kan jag säga, men vad hade vi att välja på. Bara att betala, lasta och se "glad" ut...


Nu går det åt betydligt mindre av både hö och halm, men likväl är det något som går åt och då blir det ibland såhär, som i lördags.


Fick i alla fall hem en bal (storbalar) av varje sort, och till billigt pris dessutom. Kan passa på att skriva att om någon i södra Småland alt. Blekinge behöver halm så vet vi alltså ett ställe som säljer (till bra pris dessutom!) och just HALM är inte svårt att hantera ens i storbalar, för de är så lätta att rulla trots att de väger några hundra kilon...


Vi får väl vara glada att vi åtminstone kan köpa kraftfoder åt djuren på ganska nära håll - Tingsryd knappt tre mil, eller Älmhult ca fyra mil...


Större delen av söndagen gick åt till att (för min del) flytta om och fixa i stallet, det var en del burar som behövde tas i bruk och som skulle flyttas och arrangeras om, så nu bor den sista vaktelkullen också i stallet under värmelampa. Vår stora kanin-utebur har nu flyttats ut så nu dröjer det inte länge förrän kaninerna får smaka färskt gräs! :-)


Det finns ständigt nya planer på att göra om och förbättra, och just nu går jag och funderar som bäst på om man kunde flytta ut våra stora, stadiga kaninburar som står i stallet, och ställa dessa ute och ha som vinterbonade uteburar, medan man kunde göra ett annat slags bur-system i stallet på samma plats där dessa nu står. Av typen "fack-burar" är i så fall tanken, åtminstone åt det hållet. Vi får väl se hur mycket som hinns med i sommar!!! Likaså ska vi bygga en utegård där vaktlarna ska husera sommartid och det är väl redan schemalagt, till maj månad, kan man nog säga.


Resten av gårdagen handlade sedan om mer husliga göromål och bl.a ströks det gardiner för fulla muggar så nu har jag fyra fönster påskfina och färdiga! Skönt! Björkris hann jag också hämta in så idag blir det lite mer städning och allmänt påskpyntande, men helt färdig med själva hemmet blir jag inte förrän närmare påsk.


I övrigt känns det som våren fick sig ett bakslag här nu de senaste dagarna, med nattfrost och runt fem minusgrader (!) vilket är lite synd för allt det fina som kommit upp får sig väl en riktig köldchock, kan jag tänka. Nåja, det mesta tar sig igen, får vi hoppas.


Det här var väl inte det mest jättespännande inlägg man kan tänka sig, precis, så jag får väl åtminstone visa lite bilder som avslutning... :-) Inget spännande det heller, men man får väl lov att skryta lite med sina, för året, nya påsk-/vårgardiner.. ;-) Pynt och gardiner och annan heminredning gör mig alltid glad, och när man hittar gardiner i lantlig stil som passar det här gamla 1850-tals huset blir man lite extra glad. Extra-extra glad blir man dessutom när man fått dem i present. ;-)


 

Lantlig stil i hall och kök, som alltid fast ändå nytt :)


     

Smått lantlig, blommig stil i TV-rummet, vad passar väl bättre än Pelargoner som motiv åt en växt-, blom- och odlingsnörd som mig?! ;)


Ceja på tåget i torsdags, allting är spännande - folk i rörelse som man måste hålla full koll på, enligt Ceja.


LINSLUS! säger jag bara. Alla de andra diar men den här fåfänga lilla typen var bara tvungen att vara med på bild! ;)


På återseende! /cejasmatte

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards