cejasmatte

Alla inlägg den 27 april 2012

Av Malin - 27 april 2012 13:08

Ska väl kanske inte gnälla alltför mycket över vår avsaknad av vår, för det finns faktiskt en hel del vår och vårlikt, om man bara tittar efter.... :-) Bjuder på lite bilder med text:


Lite trist är dock att såhär års blir blombilderna aldrig så jättefina, för det ser - tycker jag - alltid lite småskitigt och sjaskigt ut runt omkring. Nåja, det blir bättre!!! :-)


 

Ingen vår utan minst ett pensée-arrangemang i trädgården :-) (i mitten: fjärilslavendel).


 

Vi har just nu tre stycken "surhönor", dvs hönor som lagt sig på ägg för att ruva. Men den ena får inte vara med på bild, för hon är ingen sjysst ruvhöna/surhöna - hon byter rede i parti och minut och har lämnat ägg flera ggr nu... Men de två här ovan (den vita en dvärg Kochin och den svarta en korsningshöna), de ligger stadigt och om de inte lämnar sina ägg i sista minuten, så blir det snart små kycklingar. :-)


   

Ingen surhöna men väl värpning på gång! :-)


 

    

Lungört

 

  

Pion på G

 

   

Lammöron har börjat vakna

 

   

Klockorna har snart blommat över...

 

   

Kejsarkrona


    

Fagertrav

 


  

 

    

Förgätmigej, på nedersta bilden med pärlhyacint som granne

 

   

Bellis, tusensköna, pytta... kärt barn har många namn.... :-)

 


   

Backsippa

 

På återseende! /cejasmatte

Av Malin - 27 april 2012 11:36

Den här våren har väl inte blivit alldeles så som en odlare skulle önska, säger åtminstone JAG som är bosatt i södra Småland och därför utgår från våra odlingsförhållanden här - och ingen annanstans! :-)


Ingenting har ännu påtats ner i jorden så som jag verkligen hade hoppats på, och vid detta datum har jag ofta haft hunnit/kunnat så en hel del fröer (morötter och palsternacka som exempel) samt även satt både lök och potatis. Dock ej så i år, tyvärr.


Våren tycktes börja ganska bra med en fin och solig period, men sedan kom det här trista bakslaget och nu har vi haft kyla, nederbörd, blåst och t.o.m åska under en tid, m.a.o inget vidare odlar-väder alls. Men inom en vecka beräknar jag ändå att mycket skall kunna göras (läs: MÅSTE göras!) i landen och det känns som att det verkligen behövs för vi har MYCKET som ska ner i jorden och dagarna går...


Jag får ändå vara glad för att alla mina diverse plantor som jag förkultiverat ser otroligt fina och frodiga ut, och snart ska de flyttas ut i växthuset där de ska få lov att bära mycket frukt åt mig i år! :-)


Likaså är det ju trots allt väldigt trevligt att i slutet av april, titta ut i trädgården och se hur tulpanerna nu blommar - en av mina absoluta favoriter i rabatterna. Förgätmigej är en annan favorit och denna har nu också kommit igång och börjat blomma, och den kommer vi att ha glädje av i ytterligare ett antal veckor för den blommar ack så tacksamt! :-)


Måste visa lite kort, börjar med hur det kan se ut när jag tvättar matägg. Matägg är ju precis som det låter: ägg som ska säljas för mänsklig konsumtion, och dessa tvättas därför innan leverans. Ägg kan verkligen vara både små och stora och i en massa olika nyanser. :-) Vackert, och roligt, tycker jag.


     


Sedan kan jag inte låta bli utan att visa några kort på vår katt Svenne som är så charmig, och såhär sitter han ofta och filosoferar över livet (eller nåt...).   


"Undrar vad meningen med livet verkligen är..???"


     

"Det kan man verkligen fundera på... Hmm.."  


 

"Åhh vad det är skönt att slappa och flumma, jag tror jag dåsar av... Bara en stund.."


 

"Hey och oupps, jag sov inte, jag bara vilade ögonen och det var som jag låtsades att jag föll, hehe!"

 

 

På återseende! /cejasmatte


 

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards