cejasmatte

Direktlänk till inlägg 18 april 2012

Åhh vilken vecka! ;-)

Av Malin - 18 april 2012 14:03

(Läs: semestervecka)   



Den här ”stackars bloggen” ;-) har onekligen blivit lidande den gångna veckan, med tanke på att cejashusse haft semester/ledighet (jodå, kombinerat faktiskt – några dagar av det ena, några dagar av det andra, så blev det lite sammanhängande ledighet av det hela!) och tja... när vi båda ”är hemma och på plats” så att säga, så finns det sällan tid över för sådana här lyxigt dryga och slappa nöjen som att blogga, inte! ;-)


Åh nä, vi brukar ligga i som tusan om våra s.k ”semestrar” - och jag har skrivit det förut, men skriver det igen: det tycks inte finns någon annan tid på året då det är lika mycket att göra, som just såhär års! Är det inte det ena så är det det andra...


Vedhanteringen kräver ju sin tid, och erkännas skall, att vi är fortfarande inte klara, utan beräknar ytterligare cirka fem dagars (!?) arbete till innan vi kan elda lugnt i ett år till.. ;-) Frysa vill vi ju inte.   



Det har i alla fall hänt en del trevligt den här veckan också – inte enbart ”all work and no play” med andra ord.


Jag kan glädjande meddela att ”jag” (nåja, inte jag personligen, men väl vår äggkläckningsmaskin) kläckt fram 18 stycken underbara små Australorp-kycklingar härom dagen, och inte nog med det – av 24 stycken ägg var samtliga befruktade. Läs: 100%. Får väl anses som ett bra befruktningsresultat, eller hur?! Bättre kan det ju i alla fall inte bli.


   


     

Det fanns alltså små kycklingar i alla de övriga sex äggen också, men dessa var helt enkelt inte starka nog för att orka med livet, åtminstone tog de sig inte ur sina skal och det är sådant som händer. Tyvärr. Men glädjande är ju de 18 pigga och friska individer som faktiskt lever!


Det har hänt självklart en massa här på gården under veckan och jag kan inte gå in på precis allting i ett och samma inlägg, men däremot kan jag både ställa och besvara en fråga, såhär på en och samma gång:


När vet man att man är medelålders?


Att man redan bor i ”villa” (nåja, på en gård då, för vår del!) och har hund (samt en hel hop andra djur också förstås) verkade inte riktigt göra grejen, liksom, men det var nog det HÄR som avgjorde:


Man skaffar husvagn! ;-)



Som de sjuttiotalister vi är, så kanske vi någonstans innerst inne, känner för att bli lite retro såhär på halvgamla dar, inte vet jag - men här hemma står den i alla fall; husvagnen...


 


     


Cejashusse är inte uppvuxen med husvagnssemestrar men det är jag - och jag ser fram emot detta med, ehh... ”skräckblandad förtjusning”.



Förtjusningen består i friheten att själv kunna välja övernattningsplats, man kan fara dit man vill (nej, inga smart remarks på det, tack, och peppar odlar vi redan här hemma i form av chili ;-) ) och när man vill och man har bostaden (samt toaletten, inte minst!!! ;)) på hjul en liten bit längre bak....


Ceja får dessutom lov att vara med oss utan att man behöver kolla upp ifall husdjur är tillåtna innan man hyr stuga när man ska på semester, osv. En semester utan Ceja är ingen semester alls. Ja vad tusan, vi kan till och med ta med oss några hönor om vi vill ha färska frukostägg varje morgon, och ingen kan säga något om detta. Såvida vi inte tar med oss en tupp som väcker upp campinggrannarna vid fem på morgonen..



Skräcken, däremot, består i minnena från överfulla campingplatser med skitfulla vuxna (eh... nu tänkte jag gjort en skojfrisk kommentar själv, men hoppar nog över det ändå – fast... andemeningen var att hoppas bara att jag själv inte kommer att bli en av dessa, såhär 25 år senare, huuuu... ;)), och lika överfulla (i mer än en bemärkelse, tyvärr!!!) toaletter/duschutrymmen, samt allehanda mer eller mindre påtvingade bekantskaper och gemenskaper på dessa Sveriges många olika campingplatser... Jag måste vara antingen modig, glömsk eller dum – eller alltihop, som frivilligt i vuxen ålder ger mig in på detta en gång till!



Annars då, jo det har hänt en del annat, och hela tiden är det nya saker som ska göras. Inom de närmaste veckorna ska vi ha ner sättpotatisen i jorden, morötterna ska sås och löken ska sättas den också. Innan dess ska det ut lite gödsel på landen och så får det väl köras lite med jordfräsen också, men tack vare våra duktiga grisars framfart i landen under vinterhalvåret så kommer den sysslan att bli mycket enklare i år. Framförallt har de sett till så att ogräsbeståndet fått på f*n även på längre sikt, om man nu får lov att säga så, men det är sant! Något jag är väldigt glad för. Dessutom bidrar de ju med en hel del gödsel även under tiden de arbetar landen, och det innebär färre gödsellass att köra dit för min del.


Men mer i kommande inlägg om just detta med sättpotatis, sättlök, sådd och annat som rör odling. Jag får skrubba nagelbanden och sätta mig vid tangenterna på mina lediga stunder för att berätta mer, för jag VET att det finns läsare där ute som uppskattar att läsa om odling och självförsörjning och som kanske kan få lite tips och råd om hur man kan göra. Vår = odlingstider!



Jag bjuder som jag brukar på lite bilder som avslutning, och hoppas snart kunna återkomma med nya inlägg och uppdateringar om vad som hänt under den här, inte alls slappa, semesterveckan!


På återseende! /cejasmatte


 



 

Ceja är väl den enda som "slappat" den senaste veckan... ;-)




       

Ja, och så möjligen grisarna också förstås... ;-)



   


     



 

Vi planterade ett litet hygge under semestern, och jag kan lova att Ceja

verkligen inte for illa, men för att hon skulle kunna åka med så säkert som möjligt upp till hygget så fick hon åka i hundburen på ATV:vagnen. Klicka för större foto.



 

Vår Gotlandskaninhane hade en flickvän på besök, för parning. Vi får se om det blir något.


     


Tittade om vinterns gallring, som cejashusse ägnat åtskilliga timmar åt...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 24 mars 2015 22:30

Om avelsägg - kläckäggfrån Frankanäs fjäderfän   Här kommer lite information som kan vara till nytta om man väljer att köpa, eller bara är intresserad av, avelsägg ifrån just mig. Informationen nedan står jag, och enbart jag, för - och gäller ...

Av Malin - 16 februari 2015 09:06


      Nu är det dags att starta avelssäsongen 2015! Mina egna äggkläckningsmaskiner går redan varma, och fjäderfäna har kommit igång duktigt med värpningen så nu börjar det så smått att finnas avelsägg att tillgå. Här tänkte jag berätta li...

Av Malin - 13 augusti 2014 10:16

Kycklingar finns nu återigen till försäljning!   De yngsta är fortfarande i behov av värmelampa, och dessa är ej könssorterade, priset är 50 kr per st, och priset ökar med 5 kr per vecka och individ.   Har även könsbestämda hönskycklingar, kläckt...

Av Malin - 5 maj 2014 09:31

    Jättefina korsningskycklingar finns till försäljning, framavlade ur en besättning med främst Australorp, Araucana och Blomme.     Kycklingarna blir väldigt vackra med en mängd färgvariationer/teckningar i fjäderdräkten, även skäggkvasta...

Av Malin - 30 augusti 2013 18:57

  Vilken underbar sommar!     Nu fortsätter vi förhoppningvis med en lika fin höst, men på en helt ny plats att blogga på:   cejasmatte.se     Uppdatera eventuella bokmärken, så ses vi kanske på den nya bloggen?! ;-)       P...

Presentation


Livet på landsbygden; med djur och natur, jakt och fiske, grönsaksodling och mycket annat - så som VI lever det - i ord och bild. Välkommen att läsa om oss!

Fråga mig

15 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästboken

Bloggportalen

Twitter

Följ oss på Bloglovin´

Follow on Bloglovin

Instagram

Blogkeen

Vädret

Pinterest

Follow Me on Pinterest

Blogglista

Blogglista.se

Kvaltetskatalog

Min Instagram

Instagram

Ovido - Quiz & Flashcards